Fatbike versus Pieper Bike: aardappelen als energiebron

Fatbike versus Pieper Bike: aardappelen als energiebron
  • Food-en-retail
  • 21 mrt 2025 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Scholieren en andere fietsers in Amsterdam-Noord kregen de kans op een ludiek 'oplaadstation' zonder snoeren en stekkers, genaamd de Pieper Pomp, hun krachten te meten. Daarbij kom de aardappel als energiebron in beeld.

Dit initiatief van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) trok veel aandacht met een bijzondere fietswedstrijd en gratis aardappelhapjes. Tijdens de zgn. 'calorie-race' stonden groep Acht-scholieren van basisschool Polsstok uit Amsterdam Zuidoost tegenover elkaar in een sportieve strijd tussen de kracht van een fatbike en de 'Pieper Bike'. Het resultaat is volgens de wedstrijdleiding dat spierkracht het wint van accukracht. 'De deelnemers op de Pieper Bike verbrandden bijna drie keer zoveel energie als hun tegenstanders op de fatbike.'

Aardappelhapjes: een energieboost zonder snoer
Fietsers die op eigen spierkracht de Pieper Pomp passeerden of een ritje op de Pieper Pomp maakten, werden getrakteerd op een gratis aardappelhapje, bereid door chef Donovan Kraag. Zijn voedzame snacks bewezen naar eigen zeggen dat de aardappel niet alleen lekker is, maar ook een prima energiebron. De hapjes vlogen als 'warme piepers' over de toonbank, constateert de organisatie.

Jongeren ontdekken de kracht van eigen spieren
Scholieren die deelnamen aan de actie konden ook meedoen aan een sportieve sessie georganiseerd door stichting Sciandri. Veel jongeren zijn gewend om op de knop van het elektrische fiets te drukken om zich voort te bewegen, maar bij de Pieper Pomp ervoeren ze hoeveel kracht en energie hun eigen lichaam te bieden heeft.

Aardappel als brandstof voor actie
NAO-directeur Dick Hylkema blikt tevreden terug op het evenement: 'Voordat de e-bike bestond, fietsten we al 200 jaar op aardappelkracht. Met de Pieper Pomp wilden we laten zien dat je met de juiste voeding en een beetje spierkracht veel verder komt dan je denkt. En zeg nu zelf: een aardappel smaakt toch veel beter dan een stekker?'
Met honderden enthousiaste deelnemers was de Pieper Pomp volgens NAO een groot succes. En de boodschap is duidelijk: wie zelf trapt, komt verder...
(PvWK | foto: NAO)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken