OOH-markt plust 13% in Q2/24 - digitaal plust 30%

OOH-markt plust 13% in Q2/24 - digitaal plust 30%
  • Media
  • 29 jul 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OutdoorMarketing

De Out of Home-markt (OOH) is in het tweede kwartaal 13% gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op bijna € 75 miljoen tegen € 66 miljoen in Q2 2023. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame.

Die bedroeg maar liefst 30% in het tweede kwartaal van dit jaar.

De bestedingen aan OOH worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’. In het tweede kwartaal is het aandeel van digitaal gegroeid naar 60%. Nog niet eerder was dit aandeel zo groot. Binnen digitaal wordt 26% op basis van programmatic ingekocht. De bestedingen aan traditioneel lieten in Q2 2024 een daling van 5% zien ten opzichte het tweede kwartaal in 2023. Dit heeft deels te maken met het tijdelijk uit de markt halen van een groot aantal RET-vlakken in april als gevolg van een overgangssituatie van de concessie in Rotterdam.

Omzet OOH Q2 2023/2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen)

[-5%] [30%]

Bron: Outreach

De halfjaarcijfers geven een vergelijkbaar beeld. De totale groei van de markt is 12% ten opzichte van de eerste helft in 2023 en digitaal loopt met +26% voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de halfjaarcijfers komt de prognose voor heel 2024 uit op ruim € 300 miljoen.

Omzet OOH eerste helft 2020-2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen)

Bron: Outreach

De data van Nielsen op basis van bruto bestedingen laat zien dat Unilever in de eerste helft van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Albert Heijn en Lidl. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21% op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12%.
(PvWK | beeld: Bram Naus / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken