[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten

[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten
  • Media
  • 11 sep 2024 @ 08:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Marketing

Terwijl marketeers nog steeds bezig zijn met het begrijpen en bereiken van Gen Z, klopt Gen Alpha al hard op de deur. Het is de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw is geboren. Gen Alpha’s zijn niet alleen de klanten van morgen van de merken waar wij voor werken. Het zijn óók de collega’s van morgen. En er lopen er hier bij mij thuis twee rond, dus ik ben in de gelegenheid om ze goed te bestuderen.

Gen Alpha’s zijn (of worden) geboren tussen 2010 en 2025. Tegen het einde van dit jaar zijn er naar schatting wereldwijd 2,2 miljard Gen Alpha’s. De grootste generatie in de geschiedenis, en ook de meest diverse generatie. De meeste van deze kinderen hebben Millennials als ouders. Omdat deze ouders opgroeiden met technologie, zijn Gen Alpha’s niets anders gewend dan een digitale omgeving. Ze hebben al jong een smartphone of tablet en ademen social media en tech.

Autoriteit ouders staat onder druk
De kinderen die tot deze groep behoren leven in het digitale tijdperk en dat betekent dat ze op jongere leeftijd al zelf beslissingen kunnen nemen. Ze hebben ongekende toegang tot informatie, online content en sociale netwerken, waardoor ze zelfstandig meningen kunnen vormen en keuzes kunnen maken. En over die informatie gesproken, die halen ze van andere plekken vandaan dan wij gewend zijn. Gen Z zit al vol in TikTok en Snap, maar kent Google nog wel als bron van informatie of startpunt. Voor de Alpha’s bestaat Google als startpunt überhaupt niet. Informatie haal je uit Shorts op YouTube, van TikTok, en dus bovenal uit visuele content; liever kijken dan lezen! En als ik dan even naar mezelf kijk als informatiebron: mijn autoriteit als vader staat onder druk. Ervaring uit het verleden of informatie van iemand die je vertrouwt, lijkt minder waarde te hebben dan een video van een volslagen vreemde uit een random land.

Niet tegenspreken
Elke jongere generatie zet zich af tegen de oudere generaties. Er zijn echter twee dingen die extra aan de hand lijken bij Gen Alpha. Je moet de info die zij in hun hoofd hebben - hun waarheid dus - niet tegenspreken. En ze hebben een rotsvast vertrouwen dat ze het echt zelf allemaal wel weten. Een absolute no go is ook om je net zo te gedragen als Gen Alpha, om ze te tapen dus. Praten over zaken als NPC’s - voor de niet Alpha’s: Non Player Characters; mensen die zelf geen beslissingen nemen en niet zelf denken - maakt van mijzelf een NPC en daarmee een ontzettende boomer. En dit terwijl we als ouders voorlopig niet van ze af zijn: Alpha’s blijven langer dan veel vorige generaties thuis wonen, omdat ze het goed hebben - Gen Alpha groeit op in een wereld die relatief zeer welvarend is - maar vooral omdat een huis of kamer op een betere plek onbetaalbaar is.

Planeet redden
Op eigen benen staan en zelf de wereld ontdekken, gebeurt dus vooral in het tussenjaar dat ze allemaal gaan nemen en via de grote maatschappelijke betrokkenheid van ze. Want ze zijn sociaal bewust en spreken zich al meer uit over hun overtuigingen, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Zo vindt 93 procent van de Gen Alpha's tussen 7 en 9 jaar dat iedereen eerlijk moet worden behandeld, ongeacht uiterlijk of demografische achtergrond, twee op de drie koopt het liefst bij bedrijven die een positief verschil maken in de wereld en meer dan de helft (63%) is zo betrokken bij klimaatverandering dat ze in de toekomst ergens willen gaan werken om de planeet te redden. Dat werk zal waarschijnlijk dan een baan zijn die vandaag de dag nog niet bestaat.

Retailmedia de oplossing?
Als ik dit nu betrek op ons werk in de mediabranche, dan is er een storm van verandering op komst. De rol van tech wordt steeds groter en onder andere AI zorgt ervoor dat er nu al nieuwe banen ontstaan en totaal nieuwe vaardigheden ontwikkeld moeten worden. We moeten nu bijblijven en inhalen om straks nog relevant te blijven. En niet vasthouden aan de functies die we nu hebben, maar zorgen dat het werk in de toekomst voor onze klanten nog beter is en voor onze mensen makkelijker en ‘slimmer’.
En als ik naar de Alpha’s kijk. Ik pleit – uiteraard – niet om ze nu al met gerichte marketingboodschappen dood te gooien, maar ze zijn mondig, hebben een duidelijke mening over wat er gekocht wordt in hun gezin en ze zijn beter op de hoogte van specifieke producten dan alle andere generaties. De enige plek waar we ze nog kunnen bereiken is tussen alle video’s door die ze kijken. Maar er is hoop! Gelukkig komt ook deze generatie veel in de supermarkt, dus misschien is retailmedia wel dé oplossing voor ons als Gen Alpha-marketeers!
We starten dus nu al met het fundamenteel begrijpen van Gen Alpha. Zowel in advies aan onze klanten als voor onszelf als bedrijf. Zo kunnen we future proof zijn en blijven. Want zeg nou zelf, wie wil er nou binnenkort afgeserveerd worden als NPC?

Deze bijdrage is geschreven door Jeroen Oosterbaan, Business Strategy Director bij IPG Mediabrands, en verscheen eerder in MarketingTribune 11, 2024. Het beeld is van Bruce Dixon | Unsplash.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken