Audioreclame: adverteerders investeren 261 miljoen euro

Audioreclame: adverteerders investeren 261 miljoen euro
  • Media
  • 13 feb 2025 @ 11:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De audioreclamemarkt blijft groeien en passeert in 2024 voor het eerst de 260 miljoen euro. Met een groei van 6,5% zetten adverteerders sterker in op audio dan ooit, zo blijkt uit het Audify jaarrapport.

Audify publiceert de netto audioreclamebestedingen van 2024, waarin voor het eerst ook podcastomzet is opgenomen. Nieuw dit jaar zijn de cijfers over podcastreclame. In 2024 was er een besteding van 3,7 miljoen euro – een stijging van 25% ten opzichte van 2023. Ook de online audioreclame in lineaire radio groeit hard, met een toename van 30% naar 14,2 miljoen euro. Branded content reclame noteerde een stijging van 6% en kwam uit op 12,5 miljoen euro. De reguliere spotreclame blijft de ruggengraat van audioreclame, goed voor 88% van de totale bestedingen, deze omzet groeide met 5% naar 230 miljoen euro.

Retail blijft koploper, FMCG in de hoogste versnelling

Retail blijft met 29% van alle commercials de dominante sector binnen audioreclame. Financiële dienstverlening volgt met 13%, terwijl Transport en Telecom/ICT beiden 9% bijdragen. Horeca/Toerisme/Recreatie sluit de top vijf met 8% van de spotmarkt. De sterkste groei zit bij FMCG-merken: Voedings- en Genotmiddelen verhoogde de audiobestedingen met 30%, Was- en Reinigingsmiddelen investeerden zelfs 109% meer in audio.

Minder merken, grotere impact

Opvallend is dat de groei in radioreclame wordt gerealiseerd met minder merken: 1.689 in 2024 tegenover 2.008 in 2023. Dit betekent een grotere besteding per merk. KPN blijft de grootste radio-adverteerder, gevolgd door Aldi, die haar radiocampagnes verdrievoudigde. Ook Odido, Lidl en McDonald’s behoren tot de top vijf. Nieuwe opvallende binnenkomers in de radiomarkt zijn Ayvens (#54), Pickwick (#75), Rijkswaterstaat (#78), Frozen The Musical (#126), Esso (#154) en Prodent (#157).

Liedewij Hentenaar, directeur Audify, over de groei van audioreclame: ‘Adverteerders weten dat audio geen bijzaak is, maar de snelste weg naar de harten én hoofden van consumenten. Of het nu via radio, podcasts of streaming is: als je niet investeert in audio, mis je letterlijk de kans om in het hoofd van je doelgroep te zitten. En wie niet gehoord wordt, bestaat niet.’

Zie hier het complete rapport.

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken