Audioreclame: adverteerders investeren 261 miljoen euro
- Media
- 13 feb 2025 @ 11:44
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 feb 2025 @ 11:44
- Sjaak Hoogkamer
De audioreclamemarkt blijft groeien en passeert in 2024 voor het eerst de 260 miljoen euro. Met een groei van 6,5% zetten adverteerders sterker in op audio dan ooit, zo blijkt uit het Audify jaarrapport.
Audify publiceert de netto audioreclamebestedingen van 2024, waarin voor het eerst ook podcastomzet is opgenomen. Nieuw dit jaar zijn de cijfers over podcastreclame. In 2024 was er een besteding van 3,7 miljoen euro – een stijging van 25% ten opzichte van 2023. Ook de online audioreclame in lineaire radio groeit hard, met een toename van 30% naar 14,2 miljoen euro. Branded content reclame noteerde een stijging van 6% en kwam uit op 12,5 miljoen euro. De reguliere spotreclame blijft de ruggengraat van audioreclame, goed voor 88% van de totale bestedingen, deze omzet groeide met 5% naar 230 miljoen euro.
Retail blijft koploper, FMCG in de hoogste versnelling
Retail blijft met 29% van alle commercials de dominante sector binnen audioreclame. Financiële dienstverlening volgt met 13%, terwijl Transport en Telecom/ICT beiden 9% bijdragen. Horeca/Toerisme/Recreatie sluit de top vijf met 8% van de spotmarkt. De sterkste groei zit bij FMCG-merken: Voedings- en Genotmiddelen verhoogde de audiobestedingen met 30%, Was- en Reinigingsmiddelen investeerden zelfs 109% meer in audio.
Minder merken, grotere impact
Opvallend is dat de groei in radioreclame wordt gerealiseerd met minder merken: 1.689 in 2024 tegenover 2.008 in 2023. Dit betekent een grotere besteding per merk. KPN blijft de grootste radio-adverteerder, gevolgd door Aldi, die haar radiocampagnes verdrievoudigde. Ook Odido, Lidl en McDonald’s behoren tot de top vijf. Nieuwe opvallende binnenkomers in de radiomarkt zijn Ayvens (#54), Pickwick (#75), Rijkswaterstaat (#78), Frozen The Musical (#126), Esso (#154) en Prodent (#157).
Liedewij Hentenaar, directeur Audify, over de groei van audioreclame: ‘Adverteerders weten dat audio geen bijzaak is, maar de snelste weg naar de harten én hoofden van consumenten. Of het nu via radio, podcasts of streaming is: als je niet investeert in audio, mis je letterlijk de kans om in het hoofd van je doelgroep te zitten. En wie niet gehoord wordt, bestaat niet.’
Zie hier het complete rapport.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Alles wat je moet weten over de DeepSeek
- Mediahuis NRC en Mindshare onderzoeken effectiviteit pre-rolls
- Eisma Media Groep neemt PRINTmatters over
- Mercurs jubileumfilm genomineerd voor een Gouden Reiger
- [column] Het verloren collectieve geheugen
- Audioreclame: adverteerders investeren 261 miljoen euro
Laatste Nieuws
- Audioreclame: adverteerders... 13-02-2025
- [marketeer 216] Annette Reijersen... 07-02-2025
- Mercurs jubileumfilm genomineerd... 05-02-2025
- Eisma Media Groep neemt PRINTmatters... 03-02-2025
- Mediahuis NRC en Mindshare... 03-02-2025
- ALLsportsradio dagelijks live vanaf... 30-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day