Jacky van Dijk van Pringles: 'Focus is goud'
- Food-en-retail
- 10 feb 2025 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Interview
- 10 feb 2025 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Jacky van Dijk is Activation Brand Manager Benelux bij Kellanova op het merk Pringles. Voor aflevering 120 van Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Met deze campagne versterken we onze positie als dé snack voor gamers.’
WHAT’S NEW?
Wij hebben onlangs een nieuwe campagne gelanceerd voor Pringles, die volledig draait om nostalgie en de gamingcultuur van de jaren '90. Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Super Mario brengen we een iconische samenwerking tot leven. Mario, Luigi en hun vrienden schitteren op onze Pringles-verpakkingen (Original, Paprika, Hot & Spicy en Sour Cream & Onion), die tot mei 2025 in de schappen te vinden zijn. Daarnaast hebben we ook een Mystery Flavour gelanceerd, in een toffe zilveren koker, geïnspireerd op het iconische vraagtekenblok van Super Mario.
Met deze samenwerking brengen we de nostalgie van een hele generatie gamers tot leven en geven we ze de kans om die magische eerste ervaringen, die hun liefde voor gaming hebben aangewakkerd, opnieuw te beleven. Hiermee versterken we onze positie als dé snack voor gamers!
MARKETINGVAARDIGHEDEN
Anno 2025 moet je snel kunnen schakelen, communicatief vaardig zijn en goed kunnen samenwerken. Als marketeer werk je intensief samen met verschillende stakeholders en moet je je voortdurend aanpassen om succesvolle campagnes te realiseren.
MARKETINGINSPIRATIE
De Spotify wrapped-campagne blijft voor mij geniaal. Het is de perfecte mix van persoonlijke benadering, viraal gaan, shareability en het is zo goed dat andere merken elk jaar proberen iets soortgelijks te doen of het gewoon één op één kopiëren. Daarnaast blijft de You're not you when you're hungry-campagne van Snickers fantastisch. Het is een klassieker die ik nog regelmatig gebruik als opmerking naar collega’s als ze ‘hangry’ zijn 😉.
MARKETINGLES
Focus is goud. Te veel campagnes proberen iedereen aan te spreken. Geen focus hebben is waar het toch vaak mis gaat. We schieten met hagel en denken: hoe breder het bereik, hoe groter de kans dat er iemand bij zit die converteert. Dus gooien we budget op een zo groot mogelijk publiek, terwijl de échte kracht juist zit in het gericht targeten, met de juiste boodschap, op het juiste moment.
MARKETINGETHIEK
Ethiek gaat verder dan alleen voldoen aan regels en richtlijnen; het draait om verantwoordelijkheid nemen voor de impact die je maakt. Transparantie, authenticiteit en maatschappelijke betrokkenheid zijn essentieel om een merk te bouwen dat niet alleen succesvol is, maar ook bijdraagt aan een betere wereld.
Bij Kellanova zetten we ons in voor positieve verandering met onze Better Days™ Promise. Dit betekent dat we niet alleen producten verkopen, maar ook bijdragen aan een duurzamere en inclusievere wereld. Dit principe nemen we mee in al onze marketingstrategieën.
Transparantie: Geen misleidende claims, geen loze beloften. Als we communiceren over duurzaamheid en maatschappelijke impact, doen we dat op basis van feiten en concrete acties.
Inclusiviteit: We zorgen ervoor dat onze campagnes iedereen aanspreken, zonder stereotypen of exclusiviteit. Iedereen verdient een plek aan tafel, letterlijk en figuurlijk.
Duurzaamheid & Verantwoordelijkheid: Onze marketinginzet sluit aan bij de doelen van de Better Days™ Promise, zoals het verminderen van voedselverspilling, verbeteren van toegang tot voeding en ondersteunen van gemeenschappen.
ROI
Bij Kellanova werken we altijd met een helder en gestructureerd OGSM-framework (Objectives, Goals, Strategies & Measures). Dit zorgt ervoor dat we precies weten waar we naartoe werken.
Op basis hiervan bepalen we onze doelstellingen en stellen we duidelijke, meetbare KPI’s vast per campagne. Maar natuurlijk gaat succes verder dan alleen marketing. Sales, Supply Chain, KS&OP, Finance, RGM, Field Teams, Category Management en alle andere afdelingen spelen allemaal een essentiële rol in het behalen van onze doelen.
We meten continu of we on track zijn en analyseren tussentijds de data. Werkt iets niet zoals verwacht? Dan passen we onze aanpak aan, zodat we niet alleen optimaliseren binnen de lopende campagne, maar ook leren voor toekomstige activaties. Zo bouwen we stap voor stap aan effectievere strategieën en een sterkere impact op onze business.
ONBEWOOND EILAND
Welke marketingtool ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland? CoPilot natuurlijk 😉, meer heb ik niet nodig!
MARKETINGBOEK
Wellicht cliché, maar How Brands Grow van Byron Sharp is mijn favoriet. Het heeft mijn kijk op marketing volledig veranderd. Het boek daagt je uit om branding op een compleet nieuwe manier te benaderen en dat maakt het voor mij een absolute must read.
IF NOT, WHAT THEN?
Als ik geen marketeer was? Naast mijn werk als fulltime marketeer, ben ik ook helemaal in de ban van pottenbakken! Het is voor mij de perfecte manier om mijn creatieve kant tot uiting te laten komen. Kan het ook beide 😉?
MARKETINGMYTHE
‘Marketing is alleen maar reclame en geld uitgeven’. Van die uitspraak krijg ik onwijze jeuk. Marketing is zoveel meer dan dat! Het gaat om je klant écht te begrijpen, een band op te bouwen en steeds waarde te leveren. Als ik dan kijk naar Pringles, dan gaat het niet alleen om onze campagnes, maar om het vertrouwen dat we opbouwen met onze fans en hoe we altijd proberen iets toe te voegen aan hun ervaring. Het is meer dan simpelweg verkopen, het is een langdurige relatie opbouwen.
MARKETINGSUPERPOWER
Als ik een marketingsuperkracht zou kunnen kiezen, zou het een combinatie zijn van hyper-analytische kracht, creatieve inspiratie en instant toegang tot rapportages. Stel je voor! In een oogwenk kan ik begrijpen wat de consument denkt en voelt, direct trends spotten en campagnes optimaliseren. Tegelijkertijd stroomt de creatieve inspiratie, waardoor ik altijd verrassende en originele ideeën heb en om het af te maken en kan ik alles in real time meten en bijsturen, zodat we nooit hoeven te wachten op resultaten, maar altijd precies weten wat werkt.
MARKETINGGOEROE
Als het gaat om fictieve marketinggoeroes, kies ik toch echt Don Draper. Mad Men heb ik meerdere keren gekeken - ja, alle 7 seizoenen! - en ik fantaseerde vroeger vaak over het werken bij zo’n iconisch marketingbureau. Don begrijpt zijn publiek als geen ander wat resulteert in sterke campagnes. Zijn aanpak draait niet alleen om verkoop, maar om het creëren van emotie en verbinding. En zijn manier van presenteren? Fantastisch!
Als we naar non-fictie kijken zou ik zonder twijfel Seth Godin noemen. Zijn visie over het opbouwen van echte verbindingen met consumenten en het creëren van merken die daadwerkelijk waarde leveren is naar mijn mening goud waard.
MARKETINGMEME
Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!
Lees ook:
Eduard Verbaarschot van Duinrell
Sanne Beijer-ten Voorde van Villa for You
Lisa Klein Molekamp-Melsen van Vitakraft
Chadli Hachani van TopParken
Lobke Samallo van Intratuin
Amal Kamar van Greetz
Ingrid van Kempen van Ohra
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb
Marjolijn van Dingenen van Lenovo
Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL
Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt
Madelon Altena-Bogers van Etos
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Peulvruchten centraal bij Albert... 10-02-2025
- Lidl en Vrumona winnaars eerste... 10-02-2025
- Jacky van Dijk van Pringles: 'Focus... 10-02-2025
- [onderzoek] Gemak en nabijheid... 06-02-2025
- Droste-effect mogelijk ten einde05-02-2025
- 'Nederlandse eiwittransitie kan en... 05-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day