[column] Eet je rond en val af!
- Food-en-retail
- 6 feb 2025 @ 11:42
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Geen tag
- 6 feb 2025 @ 11:42
- Leo van Sister
Levensmiddelenfabrikanten proberen uit alle macht mee te liften op het grote succes van de Omzepic-hype met eigen afslankmiddeltjes. Intussen moeten ze ook hun ‘gewone’, vaak dik makende producten blijven verkopen. Is dat een slimme marketingstrategie?
Hoewel Ozempic een medicijn is voor diabetespatiënten wordt het al een tijdje volop gebruikt door mensen met fors overgewicht omdat het leidt tot sterke gewichtsafname.
Grote spelers als Nestlé, Unilever en Danone reageren op de hype met ‘op maat gemaakte’ afslankproducten. Dit zijn veelal supplementen in de vorm van poeders of capsules tegen mogelijke bijwerkingen van obesitasmedicijnen (maag- en darmklachten). Die middelen sluiten volgens de verpakking en de claim perfect aan op een ‘medische behandeling van overgewicht.’ Sommige fabrikanten claimen simpelweg dat hun product dezelfde werking heeft als medicijnen, namelijk geschikt voor snelle gewichtsafname. De advertentie voor het mede door Unilever gefinancierde supplementenmerk van realityster Kourtney Kardashian, genaamd Lemme, benadrukt gedurfde claims over de voordelen van hun veganistische, glutenvrije en niet-gmo gummy-supplementen. De advertenties belichten hoe deze supplementen de energieniveaus, de darmgezondheid en zelfs de vaginale gezondheid kunnen verbeteren. Het is zeer de vraag of dat soort claims niet misleidend zijn. Opvallend is ook dat het Zwitserse Nestlé flinke bedragen overmaakte naar ten minste drie Amerikaanse artsen van gespecialiseerde obesitasklinieken. (bron: FTM).
Ondanks hoge prijs toch sterk stijgende afzet
Ozempic, een medicijn dat voornamelijk wordt gebruikt voor de behandeling van type 2-diabetes, kost ongeveer €160 per maand. Ozempic wordt toegediend via een voorgevulde pen en wordt meestal één keer per week geïnjecteerd. Een flinke investering dus. Het gebruik van Ozempic, Wegovy en Mounjaro is afgelopen jaar explosief gestegen volgens de cijfers van de Stichting Farmaceutisch Kengetallen. Waar deze middelen in 2022 nog 2000 keer werden verstrekt, steeg dit aantal in 2024 naar 109.000. In Nederland worden genoemde afslankmiddelen niet standaard vergoed door de zorgverzekering. Voor diabetespatiënten met een hoog BMI en specifieke gezondheidsproblemen kan de basisverzekering een gedeeltelijke vergoeding bieden. Voor gewichtsverlies zonder diabetes krijg je echter geen vergoeding.
Elon Musk gebruikt Ozempic Bron: MSN
Celebs stuwen de omzet
De meeste van deze geneesmiddelen werken remmend op de eetlust en leiden tot gewichtsverlies. Dat maakt ze voor velen onweerstaanbaar. Ze werden vooral een wereldhit nadat bekende figuren als Tesla-topman Elon Musk en televisiester Oprah Winfrey er reclame voor maakten. In Nederland zei televisiechef Herman den Blijker in de talkshow van Beau ruim 45 kilo kwijt te zijn geraakt dankzij het gebruik van Ozempic.
Met een energie-inname van 61% uit ultra bewerkt voedsel scoort Nederland hoog in vergelijking met andere Europese landen.
Bron: FTM
Bron: FTM
Zorg dat je erbij bent
Overgewicht is wereldwijd een gigantisch sterk groeiend probleem. In 2030 zal de helft van de wereldbevolking te dik zijn volgens de World Obesity Federation. En of schijnbaar effectieve afslankmiddelen nu wel of niet vergoed worden, ze gaan een gouden toekomst tegemoet. Het is dan ook begrijpelijk dat de levensmiddelenindustrie op deze sneltrein is gesprongen omdat blijkt dat gebruikers van afslankmiddelen aanmerkelijk minder vatbaar zijn voor ongezond eten. En dat zet de afzet van snacks en fastfood onder druk. Bijgaande tabel laat zien dat er vele miljarden omgaan in de markt van bewerkt voedsel.
Het is marketingwise de vraag of de huidige promotiemethodes met celebs en influencers voor hun ‘gezonde’ afslank- en dieetproducten goed zullen blijven vallen bij het grote publiek. Daarbij zijn er ook grote consumentengroepen die juist die fabrikanten zien als aanjagers van obesitas.
Afvallen lijkt de ultieme trend en producenten van afslankmiddelen profiteren daar volop van. Maar met het predicaat van obesitasaanjager gekoppeld aan je merk of bedrijf kun je ook struikelen. Veel fabrikanten gokken momenteel op twee paarden: veel ongezond voedsel en afslankmiddelen verkopen. De tijd zal het leren of dat een dunne of dikke strategie is.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe spaaractie Jumbo speelt in op producten Van Dichtbij
- Today is Greenday combineert gezond - gewild en betaalbaar
- [onderzoek] 'Beperkt aantal retailers echt onderscheidend'
- [marketeer 215] Marlies van Iterson - founder & director Pineut
- [column] Van traditie naar transformatie: duurzaamheid in de...
- Netto-omzet van Action tikt in 2024 €13,8 miljard aan
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Gemak en nabijheid... 06-02-2025
- Droste-effect mogelijk ten einde05-02-2025
- 'Nederlandse eiwittransitie kan en... 05-02-2025
- Eduard Verbaarschot van Duinrell:... 05-02-2025
- Fanta en Xbox laten gamers spelen... 03-02-2025
- Van Munster opvolger Van der Ent als... 03-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day