Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal kiest voor verjonging

Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal kiest voor verjonging
  • Bureaus
  • 28 mrt 2025 @ 10:55
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal heeft een nieuwe identiteit gepresenteerd, ontwikkeld door creatief bureau KesselsKramer. Met deze verjongingsslag wil het theater- en concertgebouw in hartje Leiden een breder en jonger publiek aanspreken. De vernieuwing valt samen met de opening van Café Caat, een zelfstandig podiumcafé in de voormalige foyer van de Stadsgehoorzaal.

De Leidse Schouwburg (1705) is de oudste schouwburg van Nederland. Samen met de Stadsgehoorzaal (1826) vormt het een culturele pijler in de stad en de regio. Ondanks de klassieke uitstraling is de programmering al langer gericht op een breed en jong publiek. De coronaperiode zorgde echter voor uitstel van een herpositionering – tot nu.

De nieuwe visuele identiteit draait om het idee van verhalen ervaren: kijken, luisteren, delen. Dat is ook zichtbaar in het logo, dat symbool staat voor deze drie elementen. Volgens Gijs van den Berg, creatief directeur bij KesselsKramer, is de nieuwe identiteit een viering van ‘de perfecte paradox: eeuwenoude gebouwen met een verrassend jong hart.’



Café Caat, de nieuwste toevoeging aan de organisatie, is gevestigd in het voormalige Sint Catharina Gasthuis (1275). Het vervangt de oude foyer van de Stadsgehoorzaal en moet fungeren als culturele ontmoetingsplek voor Leidenaren. Hoewel Café Caat een zelfstandige uitstraling krijgt, is de identiteit nauw verbonden met die van de overkoepelende organisatie. Zo ontstaat een herkenbare ‘familie’ met een eigen karakter per locatie.

Naast de visuele branding ontwikkelde KesselsKramer ook een toolbox voor het team, waarmee zij zelf campagnes en uitingen kunnen maken in lijn met de nieuwe stijl.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken