Ten Dam, Snellenberg en Sonak beginnen Creative Gym

Ten Dam, Snellenberg en Sonak beginnen Creative Gym
  • Bureaus
  • 30 mrt 2025 @ 23:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Op maandag 31 maart 2025 wordt 'Creative Gym' gelanceerd: een nieuwe academie die bedrijven en merken helpt om hun creativiteit te ontwikkelen. Denk daarbij aan zowel de versterking van hun marketing- of bureauteams als aan de verbetering van hun (marcom) werk.

'Na een soft launch, de transitie van ADCN Academy en alle voorbereidingen voor ons nieuwe membership programma voor merken in 2024 gaan we nu officieel live en graag delen we dit nieuws met de lezers van MarketingTribune'; vertellen de oprichters enthousiast. Op de foto hierboven zie je (v.l.n.r.) Mervyn ten Dam, Natasha Greenhalgh, Dinesh Sonak, Fatima Elatik, David Snellenberg en Wesley ter Haar van de tevens opgerichte 'Creative Gym Founders & Foundation Board'.

Creatieve sportschool
Bedrijven en merken die creativiteit structureel willen inzetten als strategische motor voor groei, innovatie en transformatie kunnen volgens de initiatoren vanaf nu terecht bij Creative Gym. Deze nieuwe academy biedt een all-year membership en gerichte trainingen om organisaties te helpen hun creatieve potentieel te benutten. 'De oprichters brengen hun jarenlange ervaring in business creativiteit en creatief leiderschap samen om bedrijven te trainen in een wereld waarin creativiteit steeds bepalender wordt voor succes.'
Creative Gym wordt gevestigd in het Moving Arts Centre Amsterdam (MACA) op de NDSM-werf.

Waarom creativiteit cruciaal is voor succes
Onderzoek van onder andere McKinsey & Company, Harvard Business Review en Stanford University toont volgens Creative Gym aan dat bedrijven met een sterke creatieve focus betere financiële prestaties leveren en sneller innoveren. 'Tegelijkertijd signaleren platformen als WeTransfer dat professionals steeds meer behoefte hebben aan coaching en training op dit gebied.' 

'Creativiteit is geen luxe, maar een noodzaak', reageert Dinesh Sonak, directeur van Creative Gym. 'Het is een set aan mindsets en vaardigheden die je nodig hebt om relevant en succesvol te blijven in je werk. Veel professionals, teams en bedrijven hebben onbenut creatief vermogen in huis. Maar net als in de sportschool geldt ook hier: alleen door structureel te trainen boek je echt vooruitgang.'

Creative Gym Membership: Structureel trainen van creativiteit
Het Creative Gym-lidmaatschap biedt volgens Sonak bedrijven een structurele aanpak om creativiteit binnen teams te ontwikkelen, strategische vraagstukken op te lossen en creatief werk naar een hoger niveau te tillen.
'De academy zet bestaande programma’s van ADCN Academy voort—zoals de Boosting Creativity-trainingen—maar introduceert ook nieuwe modules waarin creativiteit wordt gekoppeld aan actuele thema’s zoals inclusie, technologie en AI. Met het Champions of Creativity-lidmaatschap voor merken krijgen bedrijven het hele jaar door toegang tot trainingen, coaching, resources en praktische tools voor alle disciplines en niveaus. Onder de eerste deelnemers bevinden zich onder andere Bol, KPN, Swapfiets en Ikea.'

Daarnaast kan je deelnemen aan de Creative Gym Foundation. Door te investeren in de creatieve talenten en ideeën van morgen kan deze stichting trainingen en mentorships bieden aan opkomend talent en baanbrekende ideeën binnen de creatieve sector helpen lanceren. De 'Foundation Board' wordt geleid door Wesley ter Haar (Monks), Natasha Greenhalgh (Nxt Museum) en Fatima Elatik (Patta Academy). Samenwerkingen zijn er onder meer met ADCN, PlusPlusOne en What Design Can Do.

Samenwerking met toptrainers en -partners
De ervaring van de betrokkenen bij de nieuwe creatieve academie en de stichting zorgt voor een indrukwekkend netwerk, waar beide organisaties baat bij hebben. En de talenten, betrokken merken en cursisten natuurlijk. Creative Gym meldt samen te werken met partners zoals ADCN, Global, DPG Media, Ad Alliance, Qmusic, AH Retail Media Services, LinkedIn, Monks, Dawn, Vandejong, Thonik en Straat street art. Jaarlijks worden meer dan duizend professionals getraind door top-experts uit de creatieve wereld—van bureaus als Wieden+Kennedy, platformen als B Lab, merken als Oatly en instellingen als THNK School of Leadership. Meer info is te vinden op Creativegym.co.
(PvWK | foto: Sander Stoepker)


Over Creative Gym
'Creative Gym is een academy die organisaties helpt om creativiteit in te zetten als serieuze kracht voor groei en verandering. Met een breed aanbod aan programma’s en tools en een uniek all-year membership versnelt Creative Gym bedrijven bij het versterken van hun creatieve competenties en het verbeteren van hun prestaties. De oprichters van de Creative Gym zijn:

  • Dinesh Sonak (voormalig managing director ADCN)
  • Mervyn ten Dam (oprichter van Achtung!, nu Dentsu Creative geheten)
  • David Snellenberg (oprichter van Dawn)'

(bron: Creative Gym)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken