[column] 4 strategieën met jouw duurzaamheids-rapportage als startpunt

[column] 4 strategieën met jouw duurzaamheids-rapportage als startpunt
  • Food-en-retail
  • 28 mrt 2025 @ 10:30
  • Link
  • Kim Zoon
    Kim Zoon

    managing director
    Green Food Lab
  • Geen tag

Het rapporteren over duurzaamheid is een startpunt voor marketing en communicatie, dus geen eindpunt. Wat kan je meer dan alleen rapporteren? We delen vier tips.

Van compliance naar communicatiekracht
De duurzaamheidsrapportage: een dik verslag vol verplichte regels en vinkjes. Zodra het af is, kan ‘het boek’ weer een jaar dicht. Of toch niet?" 
Transparante rapportage kan veel meer opleveren dan een ‘afvinklijstje’: het is een strategisch middel om je duurzaamheidsverhaal krachtig te vertellen, je merk te positioneren en stakeholdervertrouwen te vergroten. Het zou dus niet het eindpunt moeten zijn in je communicatie over duurzaamheid, maar een startpunt en basis om het hele jaar mee aan de slag te gaan. 

Versoepeling door Omnibus
De afgelopen weken is er veel aandacht geweest voor het Omnibusvoorstel van de Europese Commissie. Dit voorstel heeft als doel rapportageregelgeving eenvoudiger en flexibeler te maken voor bedrijven. Een belangrijk onderdeel hiervan is de aanpassing van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), waarbij sommige rapportageverplichtingen worden uitgesteld of versoepeld. Dit biedt bedrijven meer ruimte om hun duurzaamheidsrapportages op hun eigen tempo in te richten.  

Maar, gezien duurzaamheid zo’n integraal onderdeel is van bedrijfsprocessen en strategieën, zou dit niet als uitstel van executie moeten voelen. Communiceren over duurzaamheid is zoveel meer dan het rapport alleen; het is een springplank naar een geïntegreerd communicatieplan. Pak dus vooral de ruimte die het Omnibus-voorstel bij doorgang biedt, maar het stoppen met rapporteren zou echt een gemiste kans zijn.

Meer manieren van communiceren
Consumenten, klanten en investeerders willen niet alleen cijfers zien, maar ook een geloofwaardig en inspirerend verhaal. Je kan veel meer uit je duurzaamheidsrapportage halen door deze te vertalen naar impactvolle communicatie:

1. Interne activatie: draagvlak creëren
Gebruik de inzichten uit je rapportage om medewerkers mee te nemen in de duurzaamheidsambities van je bedrijf. Organiseer inspiratiesessies, deel concrete impactverhalen en maak je medewerkers trotse ambassadeurs van je merk.  

2. B2B: sterker samenwerken met klanten en leveranciers
Transparantie is steeds belangrijker in zakelijke relaties. Zet je duurzaamheidsdata slim in met heldere factsheets, infographics en klantpresentaties om vertrouwen te vergroten en samenwerking te versterken.

3. PR & media: thought leadership claimen
Duurzaamheidsdata kunnen perfect dienen als haakje voor nieuwsberichten, interviews en blogs. Door in te spelen op actuele trends en maatschappelijke discussies, positioneer je je merk als een autoriteit binnen jouw sector.

4. Consumentencommunicatie: maak duurzaamheid tastbaar
Rapportages bevatten waardevolle kernboodschappen, maar hoe vertaal je die naar het publiek? Storytelling, infographics, korte video’s en social content helpen om complexte thema’s op een toegankelijke en inspirerende manier te brengen.

Duurzaamheidscommunicatie all year round
Maak van je duurzaamheidsrapport dus niet de hekkensluiter van je duurzaamheidscommunicatie, maar de opening. Zo heb je een mooie basis om het hele jaar uit te putten. Het is een kans om je merk sterker, geloofwaardiger en relevanter te maken. Zet de stap van ‘moeten’ naar ‘willen’ en versterk je impact én je marktpositie.

Kim Zoon & Jade Roelands
The Green Food Lab powered by Schuttelaar & Partners

beeld: GFL m.b.v. AI


co auteur Jade Roelands

Kim Zoon

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken