Claire van Beek (Moodiesundies): 'Vrouwen met vaste routines overtuigen, triggerde mij'

Claire van Beek (Moodiesundies): 'Vrouwen met vaste routines overtuigen, triggerde mij'
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Claire van Beek van menstruatie-ondergoed Moodiesundies reageert voor aflevering 122 van onze online rubriek ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘De context waarin je zichtbaar bent, is minstens zo belangrijk als de zichtbaarheid zelf.’

CLAIRE
56 jaar, partner van Miguel, moeder van Jasmijn van bijna 14 en bonusmama van Oscar, die 13 is. We wonen in Amsterdam, maar zijn in het weekend vaak in ons huis in Noordwijk. Heerlijk met de hond uitwaaien op het strand - dat is echt opladen.

SWITCH
De switch van marketeer naar ondernemer is vrij organisch verlopen. Ik kom uit een ondernemersgezin en was als mediamarketeer altijd al geïnteresseerd in ondernemende concepten. In 2020 zat ik als ZZP’er thuis vanwege corona. Mijn vriend, die een shapewear-bedrijf heeft, kreeg toen een menstruatiebroekje opgestuurd vanuit zijn fabriek. Hier in Nederland was dat nog vrijwel onbekend. Na wat research zag ik dat het in Australië en Nieuw-Zeeland al heel groot was, zelfs in winkels lag, én dat vrouwen er echt fan van waren. Dat vond ik interessant.
We hebben toen verschillende broekjes besteld. Ik begon met testen. Het was even wennen, maar ik wilde al snel niet meer terug naar tampons. En omdat ik al langer iets wilde doen dat duurzamer is, viel het kwartje. Zo’n broekje bespaart namelijk wel 150 wegwerpproducten en gaat zo’n drie jaar mee.
Ik wist dat het een uitdaging zou worden om vrouwen met vaste routines te overtuigen, maar precies dat triggerde mij. We hebben daarom ook meteen een lijn voor meiden gelanceerd. Voor hen is het echt een gamechanger: je kunt een broekje 8-10 uur dragen, dus je hoeft op school of tijdens sport niet te wisselen. Eerst kochten moeders voor hun dochters – inmiddels kopen ze ook voor zichzelf.
Vanaf dag één wilden we ook iets terugdoen. Daarom doneren we menstruatieondergoed aan mensen in armoede, via organisaties die precies weten wie het nodig heeft. Zo bieden we een oplossing voor drie jaar, niet voor één maand. Elke levering maakt ons blij. Op onze site rapporteren we elk kwartaal wat we hebben bijgedragen.

WHAT’S NEW?
Twee jaar geleden zijn we begonnen met een menstruatiebikinibroekje, waarmee je ook echt kunt zwemmen. Binnen no-time uitverkocht. Vorig jaar hebben we de collectie uitgebreid en in april lanceren we nieuwe kleuren, prints en bijpassende topjes.
Daarnaast zijn we eind vorig jaar gestart met de Everyday-lijn voor lichte incontinentie, een nog groter taboe dan menstruatie, terwijl veel vrouwen hier - bijvoorbeeld na een bevalling - mee te maken krijgen. Onze broekjes zijn mooi, tekenen niet af en geven je gewoon een goed gevoel. De lijn wordt gelukkig al goed gevonden.
Verder focussen we dit jaar op retail. We hebben een salescollega aangenomen die onze producten bij lingeriewinkels, badmodezaken en drogisterijen onder de aandacht brengt.

MARKETINGVAARDIGHEDEN
Een sterk merkverhaal is key. Je moet herkenbaar zijn en vertrouwen uitstralen. Wat maakt jou anders dan de rest en hoe blijf je daarin consistent?
Moodies heeft een lichte, toegankelijke toon: peer to peer en vrouwen onder elkaar. We delen veel kennis over de cyclus en hormonen, en willen echt het beste voor onze klanten. Dat voelen ze ook, denk ik.
Daarnaast hechten we veel waarde aan kwaliteit – in onze producten, de verpakking én onze fotografie.

MARKETINGINSPIRATIE
Tommy Tomato vind ik een prachtig initiatief: gezonde groentelunches voor basisscholen op een vrolijke, positieve manier. Het is zo belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd gezond leren eten. En dan ook nog zó leuk gepresenteerd – welk kind wil dat nou niet?

MARKETINGLES
Kwaliteit moet echt overal in zitten, ook in je media-inzet. We hadden ooit een mooie deal met een digitale outdoorpartij, maar de schermen stonden op achterafplekken of tegen lelijke gebouwen aan. Dan werkt het gewoon niet. De context waarin je zichtbaar bent, is minstens zo belangrijk als de zichtbaarheid zelf.

MARKETINGETHIEK
We zijn er voor alle vrouwen en meisjes, in alle fases van hun leven. Dat zie je terug op onze site: modellen met verschillende leeftijden, lichamen en huidskleuren. Foto’s worden nauwelijks bewerkt – we willen echt en herkenbaar zijn.

MARKETING ROI
We hebben een dashboard waarin we zoveel mogelijk bijhouden, maar eerlijk gezegd is niet alles precies toe te wijzen. We werken vrij lean en zetten verschillende middelen in. Soms zie je pas op termijn wat werkt.

ONBEWOOND EILAND
Welke marketingtool ik zou meenemen naar een onbewoond eiland? Geen! Dan zou ik gewoon lekker van de natuur genieten 😊.

MARKETINGBOEK
Met de stroming mee van Patrick van Thiel. Een superpraktisch boek dat helpt bij het vormgeven van je merkstrategie en hoe je je klant het beste kunt benaderen. Echt een aanrader.

WHAT IF…
Wat als ik geen marketeer zou zijn? Geen idee eigenlijk. Sinds de Hogeschool Communicatie en mijn stage bij IP (toen nog het verkoopbedrijf van RTL) ben ik hooked aan media en marketing. Als kind wilde ik dierenarts worden, maar dat was echt een jeugddroom.

MARKETINGMYTHE
Affiliate werkt voor ons niet. We hebben het geprobeerd, maar onze klanten vertellen elkaar over Moodies in real life: op het hockeyveld, bij het eten, onderweg. Niet via een kortingscode. Voor ons zit binding in waardevolle producten en eerlijke content – niet in punten sparen of referrals.

MARKETING SUPERPOWER
Als ik een marketingsuperkracht zou kunnen hebben, dan zou ik graag strategisch sterker willen zijn. Ik maak natuurlijk wel plannen, maar daar zit voor mij nog ruimte om te groeien.

MARKETINGGOEROE
Simon Sinek. Zijn focus op de why spreekt me enorm aan - in marketing, maar ook persoonlijk. Zijn voorbeeld over telefoons aan tafel (dat je daarmee eigenlijk zegt: jij bent minder belangrijk dan wie er kan bellen) blijft me bij. Ik probeer dat ook aan mijn kinderen mee te geven, al lukt dat niet altijd.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Kim van Drie van Hands Off
Jacky van Dijk van Pringles
Eduard Verbaarschot van Duinrell
Sanne Beijer-ten Voorde van Villa for You
Lisa Klein Molekamp-Melsen van Vitakraft

Chadli Hachani van TopParken
Lobke Samallo van Intratuin
Amal Kamar van Greetz
Ingrid van Kempen van Ohra
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb
Marjolijn van Dingenen van Lenovo

Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken