Circana Merken Top 100: 'Positie A-merk onder druk'

Circana Merken Top 100: 'Positie A-merk onder druk'
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De omzet van de 100 grootste A-merken in de supermarkt daalt aanzienlijk, zo blijkt uit Circana’s jaarlijkse Merken Top 100, voor het eerst sinds 2013. De tabaksban sinds 1 juli 2024 heeft invloed, mede hierdoor zetten de 100 grootste merken samen 9,1 procent minder om.

En -niet geheel verrassend- hiervan profiteert het huismerk. Circana meet de omzet op merken in retail. MarketingTribune en Nielsen meten de investeringen in het merk via media over de belangrijkste kanalen in de Adverteerders Top 100 die binnenkort in MT4/'25 verschijnt voor abonnees (het meest nabestelde nummer, klik hier voor een exemplaar). Marketeers kunnen deze combi o.a. aanwenden voor de klassieke sov/som analyse.

Stijging van 1,6%
Terug naar Circana. In 2024 steeg de omzet van de top-100 merken nog met 4,8%, al was dat grotendeels het gevolg van prijsverhogingen. Het einde aan de tabaksverkoop in de supermarkten is nu de belangrijkste oorzaak voor de forse omzetdaling. Exclusief tabak resteert er een matige stijging van de omzet van 1,6 procent, waarmee de A-merken opnieuw achterblijven op de totale marktgroei. Vanwege de tabaksban klom in de Merken Top 100 van 2025 een ander merk naar de nummer één positie: Coca-Cola.

De omzet van de Circana Merken Top 100 daalde van € 10,91 miljard in 2023 naar € 9,97 miljard in 2024, een daling van € 94 miljoen. De daling komt volgens Circana niet onverwacht. Met uitzondering van 2014 en 2016 groeit de totale omzet van de Nederlandse supermarkten al jaren harder dan die van de grootste A-merken. Het groeiende belang van vers, waarin A-merken nauwelijks een rol spelen, en de switch naar huismerken zijn daarbij de belangrijkste factoren.
(PvWK | bron: Circana & Retailradar | foto: Taras Chernus / Unsplash)

De hoogste 5 uit de Circana-lijst (meetpunt 2024)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken