Bananenredder Sunt verandert van naam

Bananenredder Sunt verandert van naam
  • Food-en-retail
  • 9 okt 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Food

De oude merknaam Sunt sprak te weinig tot de verbeelding, dus een nieuwe naam bleek noodzakelijk. Oprichter Laura Hoogland: ‘Met Bakers & Bananas is het voor de consument duidelijker wat we doen.’

Zoveel mogelijk bananen redden van verspilling is de missie waarmee Hoogland haar bedrijven heeft opgezet. Om die missie nog beter na te leven, bleek een herpositionering, assortimentsuitbreiding en zelfs een nieuwe naam noodzakelijk. Hoogland: ‘Met een al relatief onbekend product als bananenbrood sprak onze merknaam Sunt te weinig tot de verbeelding. Met Bakers & Bananas is het voor de consument duidelijker wat we doen. We hebben ons nieuwe merk meer gepositioneerd als value brand. De uitdaging van een merk op de bakkerij-afdeling is de perceptie om als niet vers of erg duur gezien te worden. Daarom zochten we een middenweg om die perceptie weg te nemen. Onze producten worden namelijk minstens zo ambachtelijk gemaakt als andere producten op de bakkerijafdeling en leveren we veelal dagvers aan. Om zo veel mogelijk bananen te redden, moet je zoveel mogelijk mensen aanspreken.’

‘Mega-gezonde trend lijkt over’
Hoogland vervolgt: ‘Foodjournalist Mara Grimm zei het terecht begin dit jaar: de mega gezonde trend lijkt een beetje over. Dat blijkt ook uit het onderzoek dat we eerder dit jaar uitvoerden. In een aantal categorieën verkiezen mensen lekker boven gezond, en op het bakkerijschap kom je over het algemeen niet terecht als je op zoek bent naar iets extreem gezonds. Ons bananenbrood sprong zes jaar geleden in op een trend en vervult nog steeds de vraag van een loyale niche. Met onze missie en groeiambities is het echter noodzaak om een breder publiek aan te spreken. De originele receptuur van de onderneming - glutenvrij én zonder toegevoegde suiker - blijft bestaan, maar wordt aangevuld met een nieuwe bananabread-range. Het kon toegankelijker en vooral lekkerder, dus hebben we ons bananenbrood-assortiment verder uitgebreid. Onder Bakers & Bananas lanceren we twee nieuwe varianten: Classic en Blueberry Lemon. Deze producten zijn op de eerste plaats simpelweg heel erg lekker en worden als bonus gemaakt van 40% bananenpuree uit de fabriek van zusteronderneming The Banana Factory. Met onze nieuwe recepturen spreken we een grotere doelgroep aan en richten we ons nog meer op onze missie: bananen redden van verspilling’.

Over Bakers & Bananas
‘Sunt - nu Bakers & Bananas - startte in 2019 op ludieke wijze als “anti-food waste merk zónder geitenwollensokken”. Het bedrijf lanceerde meteen bij ’s lands grootste retailer met gluten- en lactosevrij bananenbrood van geredde bananen en groeide in een jaar uit tot een voedingsmerk met landelijke beschikbaarheid. In 2023 opende The Banana Factory, waar anders onnodig vernietigde bananen worden verwerkt tot no-waste bananenpuree. Deze puree levert The Banana Factory niet alleen als grondstof aan zusteronderneming en consumentenmerk Bakers & Bananas, maar ook aan de rest van de voedingsindustrie voor onder meer smoothies en ijs.’

Headerbeeld: Sunt

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken