Natuurmonumenten presenteert nieuwe merkstrategie

Natuurmonumenten presenteert nieuwe merkstrategie
  • Algemeen
  • 2 okt 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMVO

Natuurmonumenten presenteert vanaf oktober 2024 een nieuwe merkstrategie om de natuur in Nederland te herstellen en een breder publiek te betrekken bij natuurbescherming.

Onder de nieuwe pay-off ‘Laat de natuur leven’ wil de organisatie iedereen in Nederland inspireren om actief bij te dragen aan een natuurrijker Nederland. De strategie speelt in op de noodzaak om de natuur beter te beschermen door meer mensen in actie te laten komen. 

De natuur staat volgens de organiatie onder grote druk. Stikstof, vervuiling, verdroging en versnippering bedreigen haar. Ondanks de inspanningen van onder andere Natuurmonumenten is meer nodig om de biodiversiteit te herstellen. De organisatie roept daarom iedereen op om bij te dragen, of het nu gaat om tijd, geld of duurzamer gedrag. 

Noodzaak voor verandering
'Jarenlang spraken we over wat de natuur ons te bieden heeft, maar nu is het tijd om iets terug te doen', zegt  Barbara Hellendoorn, Hoofd Marketing en Communicatie bij Natuurmonumenten. 'De natuur heeft een luide en duidelijke stem nodig en ieders hulp om écht te herstellen. We weten dat veel mensen graag willen bijdragen, maar dat ze niet goed weten hoe. Met onze nieuwe merkstrategie zetten we hen aan om te ontdekken wat ze kunnen doen. We gaan hierbij dus een stap verder dan het beschermen van de gebieden die we beheren en de oproep van de natuur te genieten. We stimuleren om daadwerkelijk in actie te komen voor de natuur: ook voor de natuur bij jou om de hoek.'

Vernieuwde pay-off: 'Laat de natuur leven'
De meerderheid (67%) van Nederland gaat de natuur in voor plezier en ontspanning, inclusief sport, ontdekte de organisatie van Hellendoorn. Ook een grote meerderheid (85%) vindt dat wij als mens verantwoordelijk zijn voor de natuur en haar moet beschermen (83%). De cijfers blijken uit recent onderzoek door MSI Consultants via een representatieve steekproef in Nederland. 89% van de mensen wil zich in enige (51%) tot (zeer) grote mate (38%) inzetten om de natuur te beschermen, blijkt ook. Maar tijdgebrek en niet weten hoe je kan bijdragen, is de belangrijkste reden om niet in actie te komen. Hellendoorn: 'Dit is precies waar we alle mensen in Nederland bij gaan helpen: laten zien dat de natuur ons hard nodig heeft en nog belangrijker; mensen concreet helpen om op een eenvoudige manier in actie te komen. We hebben iedereen nodig om Nederland natuurrijker te kunnen maken.' De nieuwe koers is ontwikkeld in samenwerking met lead agency Ace. Jennis Jongerius, Strategy Director, voegt toe: 'De natuur is een ongelofelijk sterk merk. Kijk alleen al naar hoe vaak de natuur wordt getagd op social. Daar zou bijna iedere organisatie jaloers op zijn. De komende jaren gaan we samen met Natuurmonumenten die aandacht omzetten in actie. Onze gezamenlijke liefde voor de natuur zien we terug in de drive om écht recht te doen aan de natuur.' 

Grote verhaal van de natuur, klein verteld
Om op te vallen in de 'groene zee' van natuurbeelden, koos Natuurmonumenten voor een unieke aanpak bij de realisatie van de TV-commercial: het grote verhaal van de natuur, in het klein verteld. Met ambachtelijke precisie is een diorama gebouwd dat, aangevuld met de nieuwste digitale technieken, het decor vormt voor het verhaal. De commercial toont de huidige staat van de natuur en de invloed die mensen daarop hebben. Vanaf oktober 2024 zal dit verhaal drie weken lang te zien zijn op televisie, in online video’s en buitenreclame. 

Meerjarenstrategie: Nederland Natuurrijker
De nieuwe merkstrategie sluit aan bij de meerjarenstrategie 'Nederland Natuurrijker'. Alle toekomstige campagnes en communicatie-uitingen worden op deze strategie gebaseerd, zodat Natuurmonumenten stap voor stap een breed gedragen natuurbeschermingsbeweging creëert. De tv-commercial is te bekijken in het venster hieronder.
(PvWK)

Credits
opdrachtgever: Natuurmonumenten, Carien de Bas en Wieger van Beek
lead agency: Ace
ECD: Rogier de Bruin
creative directors: Esmé Brinkman & Amber Steevensz
strategie: Jennis Jongerius 

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken