Onderzoek SeniorWeb: Appende senioren en veiligheidsrisico's
- Algemeen
- 8 okt 2024 @ 09:27
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 8 okt 2024 @ 09:27
- Nanny Kuilboer
Ook uit het leven van senioren is WhatsApp niet meer weg te denken, blijkt uit een recent onderzoek van SeniorWeb. Maar liefst 93% van de ondervraagde 750 leden van SeniorWeb gebruikt de app en loopt daarmee ook risico op oplichting.
Uit een peiling onder meer dan 750 leden van SeniorWeb blijkt dat 75% van de senioren WhatsApp elke dag gebruikt. 95% verstuurt regelmatig foto’s en 63% deelt video’s. Dit alles wordt via de smartphone gedaan én 40% van de respondenten appt ook wel eens via de computer.
Kan niet meer zonder
Bijna de helft van de ondervraagden (46%) kan niet meer zonder WhatsApp en maar liefst 90% neemt deel aan appgroepen met familie, vrienden, hobbyclubs en (mede-)vrijwilligers. Voor 45% van de senioren heeft WhatsApp zelfs gezorgd voor hernieuwd contact met mensen waarmee ze anders het contact zouden verliezen. Driekwart van de deelnemers is het eens met de stelling dat WhatsApp het contact makkelijker maakt en bijna 60% geeft aan meer contact te hebben met familie en vrienden door de berichtenapp.
Oplichting en veiligheid
Er is echter ook een keerzijde: 21% van de deelnemers heeft wel eens te maken gehad met oplichting via de berichtenapp. Daarnaast weet 60% niet dat het gebruik van WhatsApp veiliger kan met functies zoals tweestapsverificatie en privacy-instellingen voor profielinformatie. Ondanks deze risico’s overweegt slechts 7% van de gebruikers te stoppen met WhatsApp vanwege veiligheidszorgen.
Daniël de Levita, directeur-bestuurder van SeniorWeb: ‘Uit het onderzoek blijkt dat WhatsApp senioren een gevoel van verbondenheid geeft. Tegelijkertijd is er reden tot zorg, omdat criminelen WhatsApp veelvuldig gebruiken om mensen op te lichten. Nog niet alle senioren zijn hier voldoende op voorbereid. Daarom besteedt SeniorWeb in de maand oktober volop aandacht aan WhatsApp. Niet alleen over veiligheid, maar óók over alle leuke en handige functies van de berichtenapp.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderpostzegelactie 2024 start met onthulling interactieve...
- Birgit Tummers van het Chassé Theater: 'Emailcampagnes zijn...
- Natuurmonumenten lanceert nieuwe merkstrategie
- [column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
- 'Creatieve Residentie' ter ere van 750 jaar Amsterdam
- [column] Voor vertrouwen is geen keurmerk nodig
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing