Booking.com opnieuw het meest waardevolle merk van Nederland

Booking.com opnieuw het meest waardevolle merk van Nederland
  • Algemeen
  • 11 apr 2025 @ 09:47
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De totale merkwaarde van de dertig meest waardevolle Nederlandse merken is het afgelopen jaar met 19% gestegen tot 95 miljard dollar (circa 88 miljard euro). Dat blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Booking.com voert net als vorig jaar de ranglijst aan.

Booking.com blijft koploper met een merkwaarde van 23,6 miljard dollar (ruim 21,9 miljard euro), een stijging van 48%. De reisaanbieder breidde zijn diensten verder uit met onder meer vluchten en restaurantreserveringen. Heineken en ING behouden hun tweede en derde positie met waardes van respectievelijk 12,9 miljard (ruim 11,3 miljard euro) en 10,2 miljard dollar (bijna 9 miljard euro).

ASR, Action en Rituals grote stijgers

Verzekeraar ASR is met een waardestijging van 54% de snelste stijger. Na een fusie met Aegon Nederland staat het merk nu op plaats 22. Action (nr. 6) zag zijn waarde met 52% stijgen, mede dankzij 350 nieuwe winkels in Europa. Rituals (nr. 16) groeide met 33% door internationale expansie en een bredere positionering als wellnessmerk.

In de Nederlandse Top 30 zijn elf categorieën vertegenwoordigd. Waarbij Retail, Financial Services en Alcohol het hoogste aantal merken hebben. De categorie Retail, vertegenwoordigd door negen merken, groeide met 26% op jaarbasis, waarbij retailmedia een cruciale rol speelde. Booking.com en Just Eat Takeaway.com, de enige twee merken voor Consumer Technology & Services Platforms in de Nederlandse Top 30 vertegenwoordigen samen 27% van de totale merkwaarde.

Kansen en onderscheidende factoren

Volgens Bram van Schaik, Managing Director bij Kantar Nederland, biedt het herstel van de consumentenvraag kansen voor merken: ‘Om de golf voor te blijven, moeten merken diversifiëren naar "new space" - die voldoen aan bredere behoeften en momenten met een passend aanbod - terwijl ze trouw blijven aan hun kernprincipes die hen in de eerste plaats succesvol hebben gemaakt.’ Duurzame innovatie en AI-gedreven klantbeleving worden genoemd als onderscheidende factoren voor toekomstige merkwaarde.

De ranglijst, het rapport en de uitgebreide analyse van Kantar BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken 2024 is hier beschikbaar.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken