[column] Kijkgedrag: Arjen Lubach groots van start bij RTL4

[column] Kijkgedrag: Arjen Lubach groots van start bij RTL4
  • Media
  • 9 apr 2025 @ 12:00
  • Link
  • Danique van der Meijs
    Danique van der Meijs

    AV Mediaspecialist
    Dentsu
  • Geen tag

Arjen Lubachs overstap van de NPO naar RTL4 is niet onopgemerkt gebleven, signaleert Danique van der Meijs van Dentsu. 'Op televisie werd er uitgebreid over gesproken, nieuwswebsites besteedden er volop aandacht aan en in bushokjes prijkten grote posters van de presentator. De grootschalige aankondiging markeerde de start van zijn eigen satirische talkshow op RTL4.'

Op maandag 24 maart 2025 ging de eerste aflevering van Lubach van start met 1,2 miljoen kijkers, een indrukwekkend begin. Dankzij uitgesteld kijken is dat aantal inmiddels opgelopen tot ruim 1,9 miljoen. Dit onderstreept het succes van de show. Ook in de dagen daarna bleef het programma sterk presteren, met steevast meer dan 1 miljoen kijkers per aflevering. Het is echter belangrijk te vermelden dat deze cijfers alleen de lineaire tv-kijkers betreffen. Lubach is namelijk ook terug te kijken op Videoland en het aantal kijkers via dit platform is nog niet eens meegeteld in de huidige cijfers.
Afgelopen jaar presenteerde Arjen Lubach in september nog een laatste seizoen bij de NPO met De Avondshow met Arjen Lubach, waar de eerste aflevering 1,1 miljoen kijkers trok. Je zou bijna denken dat niet alleen zijn commerciële salaris erop vooruit is gegaan, maar ook zijn kijkcijfers.

Waar komen de extra kijkers vandaan?
Bij de komst van Lubach naar RTL4 werd verwacht dat dit ten koste zou gaan van Vandaag Inside op SBS6, de grote concurrent in hetzelfde tijdslot. Toch blijkt in de praktijk dat de mannen van Vandaag Inside hun publiek grotendeels hebben weten te behouden en nog steeds stabiele kijkcijfers scoren.
Dit roept de vraag op: waar komen de extra kijkers van Lubach dan vandaan? Er lijkt geen sprake te zijn van een directe verschuiving van het Vandaag Inside-publiek naar RTL4, maar eerder van een bredere beweging. Kijkers lijken niet massaal van één specifieke zender over te stappen, maar uit verschillende hoeken naar RTL4 te trekken. Dit suggereert dat er niet alleen herverdeling plaatsvindt, maar dat het totale tv-publiek bij de zender in primetime zelfs is gegroeid.

Wat wel duidelijk is, is dat Lubach niet alleen veel kijkers trekt, maar ze ook langer vasthoudt voor RTL4. Dit effect is vooral merkbaar bij Beau, het programma dat direct na Lubach wordt uitgezonden. Waar Beau voorheen een gemiddeld zenderaandeel van 18% had, steeg dit afgelopen weken naar 24%.
Met Lubach heeft RTL4 niet alleen een succesvolle nieuwe show binnengehaald, maar ook een breder publiek weten aan te spreken. Daarmee zet de zender een sterke stap in het talkshowlandschap, zonder dat de concurrentie direct aan kracht inboet.

Danique van der Meijs
Senior AV Media Specialist Dentsu

Danique van der Meijs

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken