Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey

Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
  • Food-en-retail
  • 11 apr 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Voor de toekomst van Albert Heijn voorziet afzwaaiend ceo Marit van Egmond drie grote trends: technologische innovatie (denk aan AI); veranderende verwachtingen van consumenten op het gebied van service (hyperpersonalisatie); en gezonde voeding als leefstijl.

Dit vertelt zij in een opmerkelijk interview met consultancy McKinsey.

Albert Heijn is de afgelopen zes jaar blijven groeien en heeft marktaandeel gewonnen, iets wat uitzonderlijk is in de Europese supermarktsector. Volgens Marit van Egmond ligt het succes aan meerdere factoren, met consumentgerichtheid als absolute kern. Het bedrijf richt zich dagelijks op de veranderende behoeften van klanten en streeft ernaar om voor iedereen relevant te zijn, deelt zij in het gesprek.

Een ander belangrijk ingrediënt is de integrale omnichannel-benadering volgens Van Egmond. Klanten ervaren Albert Heijn overal hetzelfde, of ze nu fysiek winkelen, via de app, online of bij AH to go. Deze consistentie schept vertrouwen, aldus de topvrouw, maar vereist ook een sterke interne organisatie met een gezamenlijke strategie en agile teams die snel waarde kunnen leveren.

Daarnaast transformeert Albert Heijn zich van supermarkt naar food- én techbedrijf. Innovaties zoals digitale schermen, elektronische prijslabels en geautomatiseerde e-commercecentra onderstrepen dit. Vooral de AH-app is essentieel geworden, met nu vijf miljoen maandelijkse gebruikers. Meer dan duizend medewerkers zijn actief op het gebied van data, digital en tech.

De klant staat echt centraal: zo werd in 2019 het 'Prijsfavorieten'-assortiment gelanceerd om beter in te spelen op prijs-kwaliteitverhoudingen. Dit aanbod telt inmiddels meer dan 2.000 producten en heeft geholpen om klanttevredenheid én vertrouwen te vergroten.

Ook de eigen merken spelen een sleutelrol, goed voor 55% van de omzet. Met meer dan 11.000 eigen producten en een breed biologisch en plantaardig assortiment (zoals de AH Terra-lijn), onderscheidt Albert Heijn zich volgens Van Egmond als koploper in gezond en duurzaam eten. De ontwikkeling gebeurt volledig in-house, met focus op smaak, kwaliteit, duurzaamheid en innovatie.

In de verscategorie werkt Albert Heijn nauw samen met vaste leveranciers in langdurige partnerschappen. Een voorbeeld hiervan is de exclusieve appelsoort AH Sprank, die volgens haar al drie jaar op rij tot 'beste product' is verkozen.

Voor de toekomst voorziet Van Egmond drie grote trends: technologische innovatie (o.a. AI), veranderende klantverwachtingen op het gebied van service (hyperpersonalisatie), en gezonde voeding als leefstijl. Transparantie en dialoog met de consument zullen daarbij steeds belangrijker worden. Het geheim? 'Altijd blijven luisteren naar de klant. Dat is ons geheime ingrediënt.'
Lees hier (zonder paywall) het hele interview.
(PvWK | bron: McKinsey | foto: Arthur Hoogendijk)
 

  • Reserveer hier tijdig je kaarten [klik] voor jezelf en jouw team voor de a.s. Retail Media Day 2025. De tickets gaan snel. Not te be missed by any retail professional!
Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken