[Interview] Nieuwe blogger Robert Buisman

  • B2b
  • 27 feb 2016 @ 08:34
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • BloggenInterviewMarketing

Robert Buisman wordt vaste blogger op het b2b platform. Hij heeft zijn achtergrond in marketing management en heeft veel ervaring met het opzetten van business units. Dat heeft hij eerst 12 jaar voor verschillende werkgevers gedaan, en inmiddels begeleidt hij als zelfstandige met name startups. Tijd voor een interview met deze kersverse blogger.

Wat is je achtergrond?
‘Mijn studie is HEAO commerciële economie, marketing management en daarna customer management (CRM) bij Beeckestijn Business School. Recentelijk heb ik study courses gedaan bij de University of Virginia: New Models of Business in Society en Design Thinking.’

Wat doe je tegenwoordig?
‘Ik houd me bezig met business development, zowel strategisch als hands-on. Mijn doel is resultaatverbetering door aan te sluiten op de nieuwe economie. Met resultaat voor bedrijf, klant én omgeving. Meervoudige waardecreatie dus. Ik help met visie, beleid en acties. Mijn werkvormen variëren van interim & advies tot spreekbeurten en workshops.’

Hoe is je b2b marketing interesse aangewakkerd?
‘Mijn eerste echte baan was als new business sales in een zakelijke omgeving. Daar ontdekte ik dat ik vooral scoorde op basis van de relatie. Het leggen van nieuwe contacten, onderhouden ervan en de klant echt helpen, daar had ik lol aan. Daar lag de basis voor mijn succes denk ik. B2b-typisch is natuurlijk de directe (factuur)relatie die je met een klant hebt. Dat directe contact, daar kun je heel veel mee doen.’

Waarom ga je bij ons bloggen?
‘Omdat b2b ook een podium verdient. Ik denk van mijzelf wel content te hebben die bijdraagt aan de ontwikkeling van het vak. Toen ik mijn boek begon te schrijven waren de reacties in de trant van: 'ja, specifiek voor b2b, daar is nog weinig over geschreven. Goed dat je in dat gat springt'. Consumentenmarketing ligt op straat, b2b marketing is wat meer verborgen, alhoewel dat aan het veranderen is door gebruik van social media. Maar b2b marketing en development meer voor het voetlicht brengen, dat kan geen kwaad.’

Wat kunnen de lezers van jou verwachten?
‘Een kijkje in de (nabije) toekomst en een integrale kijk op marketing en business development. Beide convergeren momenteel heel hard. Alles lijkt door elkaar te gaan lopen. "Service is de nieuwe marketing" wordt er geroepen. Dat klopt, want - met een nieuw model - kan met service geld verdiend worden. Maar valt service dan onder marketing? Of klantenservice? Business development? En hoe ga je ermee om? Dit soort vragen en reflecties (maar ook antwoorden) geef ik in mijn blogs.’

Heb je alvast een learning voor de lezers?
‘Zorg dat je marketing oprecht is. Hét onderscheidende element zit in de kern van je bedrijf. Niet wat er met mooie praatjes van buitenaf opgeplakt is. Daar kijkt inmiddels iedereen dwars doorheen. Purpose is de eerste marketing-P geworden. Tip: neem de GVR-formule als ezelsbruggetjes. Geloofwaardigheid, Vertrouwen en Relevantie: dé drie ingrediënten voor een duurzame klantrelatie. Meer dan alleen de gun-factor.’

Heb je een website waarop we meer over je business te weten kunnen komen?
‘Jazeker, kijk maar op commercieeltransformeren.nl.’

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken