[column] Onder druk wordt alles digitaal

  • B2b
  • 19 mrt 2020 @ 10:17
  • Link
  • Ment Kuiper
    Ment Kuiper

    Manager Programma en Trainingen
    SchaalX
  • Digitaal

We zitten door de corona-crisis toch voornamelijk in een maatschappelijke transitie. Nu eens een keer geen digitale transitie, alhoewel de digitale mogelijkheden wel een belangrijke rol spelen. Deze maatschappelijke transitie vraagt om menselijk gedrag bij veranderingen.

Een waarneming is dat we veranderingen opeens sneller en gemakkelijker accepteren dan anders. Kunnen we het wel of is het de maatschappelijke verandering die ervoor zorgt dat we onder druk wel adaptief zijn?

Wat gebeurt er?

We weten het allemaal, het gebeurt om ons heen. En dan heb ik het niet over de mensen die nog steeds zeggen dat er niets aan de hand is of zich niet houden aan afspraken en richtlijnen. We weten wat er gebeurt, we moeten opeens thuis werken, we gaan hamsteren, we moeten onze fysieke sociale contacten beperken, we willen zoveel mogelijk processen wel door laten gaan. En denk dan aan onze persoonlijke veiligheid, geen fysiek contact meer (handen schudden) en minimaal 1,5 meter afstand.

Paar voorbeelden van verandering

Je ziet dat mensen zoeken naar oplossingen en dus uiteindelijk veranderen in het gedrag. Althans, de meeste mensen.

Sociale media worden op grote schaal gebruikt om mensen te mobiliseren elkaar te helpen, dezelfde media worden ingezet om sociale acties zoals “applaus voor de zorg”, ook blijkt dat sociale media eigenlijk wel goed zijn (zeker lokaal) om aan te geven dat bedrijven wel open zijn of juist gesloten zijn maar op een andere manier diensten verlenen. De inzet van die sociale media is al vaker gebruikt en leidt niet tot de grootste verandering in ons gedrag.

Online meetings en vergaderingen

Wat wel versneld verandert is de wijze waarop mensen vergaderingen houden, besprekingen doen of overleg voeren. Er wordt gebruik gemaakt van digitale mogelijkheden. Wat ook opvallend is, is dat mensen zeggen dat deze manier van overleg lijkt alsof het effectiever is. Natuurlijk mist de sociale menselijke component. En is het ook daadwerkelijk effectiever? Zijn we productiever? Aardig onderwerp om te bespreken zodra corona-periode voorbij is.

Digitale uitwisseling van kennis en inzichten

De kennisoverdracht wordt ook door veel organisaties, ook wij bij SCHAAL+ bijvoorbeeld, digitaal opgepakt. Daar waar er jaren wordt gesproken over een blended vorm van leren omdat de doelgroep daar aan toe is, worden we er nu toe gedwongen. En met succes. Snellere overdracht, geen reistijd, prima interactie. Mee eens, de interactie is complexer. Wanneer je de groep deelnemers een vraag stelt is het anders om digitaal mee te kijken of wanneer je even een rondje door een ruimte met de deelnemers loopt. Toch kan het zijn dat we vanaf nu toch meer gaan nadenken, van lagere school tot universiteit en bedrijfsgerichte opleiders, over een mix vorm van opleiden. Iets wat we al jaren beloven, blended learning, gaan we nu echt doen.

Zakelijke contacten en pitches

We rijden het hele land door om afspraken met onze relaties en klanten te hebben. Nu dat niet kan zien we dat er op een creatieve digitale manier kan worden gewerkt. Bureaus die pitches online verzorgen, afspraken met zakelijke partners gaan gewoon door, groepsbijeenkomsten kunnen ondersteund worden. Is het dan niet mogelijk om dat ook na de corona-periode zo voort te zetten?

Managen op digitale afstand

Management dat opeens, van de een op de andere dag, mensen van afdelingen moet aansturen op afstand. Organisaties die agile werken zijn hier al iets meer op voorbereid. Nu gaan we echter een stap verder dat ook die overlegmomenten digitaal door gaan. Gelukkig werken mensen in een agile omgeving wel al met apps en software die “op afstand werken en managen” ondersteunt. Maar je zult maar een “controlerende” manager zijn en opeens je mensen niet meer elke dag om je heen hebben…

Leve de digitale retail

Winkels gaan uit zichzelf dicht om eigen mensen te beschermen. Veel horecabedrijven zijn verplicht dichtgegaan. Gelukkig zijn daar die ondernemers, organisaties en winkelbedrijven die online in een eerdere fase hebben omarmd. Online winkelen kan gewoon doorgaan. De logistieke uitdaging verschuift dan van het leveren aan winkels naar het leveren aan het eindadres.

Dus wanneer er wordt gezegd dat alle producten goed op voorraad zijn, is online winkelen een goede oplossing. Kun je meteen voorkomen dat er ongewenst gedrag wordt vertoond. Restaurants gaan massaal over op het thuis bezorgen van de maaltijden. Het verschuiven van de locatie. Mooie oplossing om op een andere manier business te gaan doen.

De sociale component en digitale ontwikkeling

Natuurlijk vinden we het als mens wenselijk en prettig om van tijd tot tijd fysiek met elkaar te praten, vergaderen en overleggen. Dat zit nu eenmaal in ons DNA en is al eeuwenoud. Ik zal de laatste zijn die zegt dat het eigenlijk niet uitmaakt. Elkaar ontmoeten en een discussie voeren, een goed gesprek voeren en andere sociale gedragingen zijn online gewoon complexer. Of moet ik het “anders” noemen?

En wat gebeurt er wanneer de corona-periode voorbij is? Vallen we terug in ons geconditioneerd gedrag van voor de corona-periode of omarmen we voor een deel de nieuwe en andere digitale manier van werken?

De toegevoegde waarde voor klanten en relaties

We kennen allemaal het businessmodel canvas en de value proposition van Osterwalder. Ik wil eigenlijk voorstellen dat we nu als organisaties, ondernemers en marketeers eens goed nadenken wat voor onze klanten en relaties nu echt een toegevoegde waarde biedt.

  • Ik kan me goed voorstellen dat tijd een kostbare productiefactor is. Waarom dan niet de efficiency doorvoeren in vergaderingen, bezoeken en overleggen?
  • Datzelfde geldt ook bij kennisinstituten. Tijd als toegevoegde waarde bieden en meer vanuit een digitale mogelijkheid werken zal zeker een bijdrage leveren.

 

Zo kan ik het hele rijtje wel weer af gaan. Denk en handel vanuit de klant. Door de corona-periode wordt iedereen met de neus op de feiten gedrukt. We gaan onze tijd anders inzetten, benutten en werken vanuit een andere invulling van de dag. Natuurlijk bagatelliseer ik de sociale component niet.

Kijk maar eens naar jezelf, hoe vaak zeg je niet dat die afspraak sneller had gekund. Mogelijk heb je dan meer tijd voor offline kwaliteit in gesprekken omdat online efficiënter is gewerkt.

Analyseer in de komende periode eens de klantcontacten, de momenten en de media (online en offline) die nu worden gebruikt, voor de corona-periode werden gebruikt en waar de meeste efficiency uit wordt gehaald.

Denk aan de pains en gains en zorg dat je gaat communiceren vanuit de behoefte van de klant.

En die behoefte bij die klant gaat veranderen, ook de klant wordt geconfronteerd met de corona-periode en gaat al anders om met communicatie en contactmomenten. Je hebt er nu de tijd voor…

 

Ment Kuiper is Manager Programma’s en Trainingen bij SCHAAL+ en als zodanig verantwoordelijk voor het dichten van de kloof door het werven van talenten en young professionals, hen op te leiden en te coachen en te zorgen voor een goede werkplek. 'We geven de young professionals de inzichten, handvatten en toepassingen en zorgen bij de opdrachtgevers e voor dat er stappen gezet worden.'

 

 

Ment Kuiper

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken