[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?

[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
  • Bureaus
  • 24 jun 2024 @ 07:00
  • Link
  • Peter Minkjan
    Peter Minkjan

    Marketing Manager
    360 Scouting
  • MarketingZoekmachine

Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.

De manier waarop mensen online zoeken en winkelen is sterk aan het veranderen. Waar we vroeger Google als hét zoekplatform voor alles gebruikten, is dat allang niet meer het geval. Er is nu een duidelijke verschuiving in online gedrag zichtbaar. Mensen gebruiken actief verschillende platforms buiten de traditionele zoekmachines voor specifieke informatie zoals productrecensies, inspiratie, merkaanbevelingen en het vinden van lokale bedrijven en hotspots.

Een probleem voor Google, maar niet voor jou
Mensen zoeken nog steeds massaal, maar doen het nu op andere plaatsen dan Google. In groten getale ontdekt men dat, afhankelijk van het type zoekopdracht, er vaak een meer relevante en betere zoekmachine is, en dat is vrijwel nooit Google. Google probeert dit nu tegen te gaan door de integratie van AI in hun zoekresultaten, maar of dit voldoende is om deze ontwikkeling te stoppen? Ik vraag het me af.
De realiteit is dat mensen hun netwerk veel meer vertrouwen dan de resultaten die ze krijgen van een willekeurig artikel op Google. Daarom gaat men naar andere plaatsen, zoals verschillende social media maar ook naar podcasts en Discord-communities om beter advies te krijgen over welke producten te kopen, welke plekken te bezoeken en wie te volgen, et cetera.
Deze ontwikkeling is een probleem voor Google, maar dat hoeft het zeker niet te zijn voor jou. Als je primaire marketingstrategie nog steeds gericht is op het benutten van bestaande marktvraag via Google, loop je het risico op vertraagde groei en een dalend marktaandeel in de nabije toekomst. Investeer dus minder in traditionele seo en meer in zichtbaarheid op de platformen waarop jouw doelgroep zich bevindt. Seo is niet ‘dood’, maar als jouw strategie nog steeds grotendeels hetzelfde is als in 2016 heb je wel een probleem.
 

De opkomst van discovery shopping
De opkomst van AI bedreigt Google ook nog op een andere manier: een verschuiving van zoekgedreven naar ontdekkingsgedreven winkelen. Sinds de opkomst van online winkelen is deze primair zoekgedreven. Shoppers typen in wat ze willen, vinden hun gewenste producten, voegen deze toe aan hun winkelwagen en rekenen af. Dit systeem is efficiënt en het voordeel is duidelijk: consumenten kunnen snel en precies kopen wat ze zoeken.
Echter, zoekgedreven handel berooft consumenten van een van de meest plezierige aspecten van winkelen: ontdekking (discovery). Denk maar eens aan hoe je een Primark of Action binnenloopt voor één item en met meerdere artikelen naar buiten komt. Spontane ontdekkingen maken het winkelen leuker, en dit aspect begint nu ook online terrein te winnen.
In China draait online winkelen niet om zoeken, maar om ontdekken. Men shopt daar vaak zonder specifieke aankoopintentie, puur om te bladeren en te ontdekken. Platforms zoals Temu en Shein hebben dit concept succesvol naar de westerse markt gebracht. Als het gaat over hun razendsnelle opkomst, gaat het voornamelijk over de lage prijzen en de angst voor spionage door de Chinese overheid. Of die angst terecht is of niet, moet ik je het antwoord schuldig blijven. Wat ik wel kan zeggen, is dat hier een cruciaal aspect van hun opkomst onderbelicht blijft: hun focus op product discovery.
En AI kan de aanbevelingen nog verder verbeteren wat leidt tot een grotere betrokkenheid en uiteindelijk meer aankopen. Dit betekent dat een platform je niet alleen een trui aanbeveelt die je leuk vindt, maar ook precies in jouw maat, in jouw lievelingskleur, en tegen flinke korting – omdat het algoritme weet dat je meer geneigd bent om iets te kopen dat precies bij je past en ook nog in de aanbieding is.
Hoewel het zoekgedreven model nog steeds de norm is in het Westen, wijst de opkomst van ontdekkingsplatforms op een grote verandering in online winkelen. Deze evolutie zal blijvend impact hebben en de dominante rol van Google verminderen.
Betekent dit het einde van Google's online dominantie? Dat is niet zeker, maar het is duidelijk dat ze voor het eerst echt worden uitgedaagd.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 08, 2024.

 

Peter Minkjan

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken