[column] Doe mij maar een abonnementje

[column] Doe mij maar een abonnementje
  • Bureaus
  • 10 sep 2024 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

De groei van abonnementsmodellen is een belangrijke trend in de moderne economie, aangedreven door veranderende consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang.

Het aantal sectoren dat gebruikt maakt van abonnementsmodellen blijft toenemen. De drijvende kracht achter deze groei is te vinden in veranderend consumentengedrag. Er vindt een verschuiving plaats van een voorkeur voor bezit naar gewoon toegang tot producten en diensten. Technologische mogelijkheden versterken deze ontwikkeling. De opkomst van e-commerce en digitale platforms heeft abonnementsmodellen beter schaalbaar en toegankelijker gemaakt. Soepele user experiences, transparante transacties en gepersonaliseerde aanbevelingen vergroten de aantrekkingskracht van abonnementsdiensten. Ze bieden consumenten een aantrekkelijke waardepropositie, zoals onbeperkte toegang tot content, samengestelde producten & services en kostenbesparingen via bundeling.

Revolutie
Er zijn al veel sectoren die abonnementsmodellen omarmen. De eerste waar we aan denken is in media en entertainment. Streamingdiensten zoals Netflix en Spotify hebben een revolutie teweeggebracht in de toegang tot inhoud en het bieden van on-demand toegang zonder de noodzaak van fysiek eigendom. Ook bij software zijn abonnementsvormen steeds meer de standaard: software-as-a-service (saas)-platforms bieden toegang tot softwaretools op abonnementsbasis, waardoor continue updates en ondersteuning worden gegarandeerd. Abonnementsdiensten zijn ook veel te vinden bij e-learning en fitness & gezondheid-apps.

Mobiliteit
Maar ook als het gaat om fysieke producten bieden e-commerceplatforms en detailhandel steeds vaker abonnementsboxen en samengestelde diensten aan. Zo is er Birchbox, dat een aanpasbare box met premium schoonheidsproducten biedt die maandelijks wordt geleverd. Ook de maaltijdboxen zoals HelloFresh en Marley Spoon, zijn hier voorbeelden van. In de mobiliteitssector komen ook steeds meer abonnementsdiensten, bijvoorbeeld als het gaat om micromobiliteit waarbij de voor jouw relevante mobiliteitsvormen worden gecombineerd om een moderne en passende oplossing te bieden voor jouw mobiliteitsvraag. Of abonnementen op auto’s die maandelijks opzegbaar zijn en waarin meestal alle kosten zitten verweven behalve de brandstof.

Gelukshormonen
De abonnements-economie groeit snel, met een jaarlijks groeipercentage van 200% en een verwachte marktomvang van 1,5 biljoen dollar in 2025 (Key Subscription Industry Statistics, 5 augustus 2024, wifitalents.com). De populariteit komt omdat abonnementsmodellen het geluk van consumenten vergroten door in te spelen op de vier happiness-hormonen:

Ze verlichten kleine uitdagingen (endorfine): Abonnementen vereenvoudigen het aankoopproces door met vaste periodes producten of diensten aan consumenten te leveren. Dit gemak bespaart tijd en moeite, waardoor de stress wordt verminderd die gepaard gaat met het herhaaldelijk moeten winkelen voor essentiële of gewenste items. Daarbij kan het de last van grote initiële kosten verlichten, waardoor je sneller van iets kunt genieten.

Ontdekking en variatie (dopamine): Abonnementen laten consumenten kennis maken met nieuwe producten die ze anders misschien niet hadden geprobeerd. Met abonnementsboxen zoals Snack Crate kunnen consumenten bijvoorbeeld nieuwe snacks van over de hele wereld ontdekken, waardoor een element van verrassing aan hun routine wordt toegevoegd.

Betere en gepersonaliseerde ervaringen (serotonine): Veel abonnementsdiensten bieden gepersonaliseerde ervaringen die zijn afgestemd op individuele voorkeuren, waar consumenten blij van worden en waardoor de tevredenheid wordt vergroot. Deze personalisatie leidt ook tot een gevoel van waardering.

Gemeenschap en verbondenheid (oxytocine): Abonnementsmodellen bevorderen een gemeenschapsgevoel onder gebruikers, die gemeenschappelijke interesses en ervaringen delen. Ze voelen dat ze onderdeel zijn van een grotere groep met gedeelde waarden.

Over het geheel genomen kunnen abonnementsmodellen bijdragen aan het geluk van de consument door gemak, variatie, personalisatie en gemeenschapsgevoel te bieden. Wat kan een abonnementsmodel jouw merk bieden?

Dit artikel is geschreven door Daan de Raaf, Co-founder & Strategy Partner Happiness Amsterdam, en verscheen eerder in MarketingTribune 11, 2024.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken