KLM werpt AI in de strijd tegen voedselverspilling
- Design
- 7 feb 2024 @ 07:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - AI
- 7 feb 2024 @ 07:00
- Nanny Kuilboer
KLM verspilt minder voedsel aan boord door het toepassen van kunstmatige intelligentie. Het percentage loopt op tot 63 procent en op jaarbasis gaat dit om een besparing van ruim 100.000 kilo aan maaltijden gaan.
CEO Marjan Rintel: ‘Investeringen in digitale technologie zijn een speerpunt voor KLM. Het toepassen van kunstmatige intelligentie draagt enorm bij aan het verbeteren en verduurzamen van onze vluchtoperatie. De strijd tegen voedselverspilling is hier een mooi voorbeeld van, waardoor we tienduizenden maaltijden per jaar minder verspillen op onze vluchten.’
Het nieuwste AI-model Trays is het eerste model specifiek ontwikkeld voor de cateringactiviteiten van KLM en voorspelt de hoeveelheid passagiers aan boord op basis van historische data. Het Meals On Board Systeem (Mobs) ontvangt daarna de verwachte passagiersaantallen per klassen. De voorspelling door middel van het AI-model start 17 dagen voor vertrek en loopt door tot 20 minuten voor vertrek, zodat voor het gehele cateringproces van inkoop tot beladen een zo accuraat mogelijk aantal passagiers wordt voorspeld en daarmee een overschot aan maaltijden wordt voorkomen.
Trays is eind 2023 gelanceerd vanuit Kickstart AI dat talent van vooraanstaande bedrijven, waaronder KLM, Bol, Ahold Delhaize, NS en ING, samenbrengt. Sander Stomph, CEO en co-founder Kickstart AI: ‘We zijn verheugd dat we een waardevolle bijdrage hebben kunnen leveren aan dit belangrijke project voor KLM. Ons doel is om met Kickstart AI de acceptatie van AI in het Nederlandse bedrijfsleven te versnellen en we kijken ernaar uit om nauw samen te werken met Nederlandse bedrijven om dit te realiseren. Een drie maanden durende analyse laat zien dat 63 procent minder voedsel wordt verspild in vergelijking met het cateren voor iedere geboekte passagier. De grootste verbetering is te zien op intercontinentale KLM-vluchten vanaf Schiphol. Op jaarbasis gaat het om een besparing van 111.000 kilo aan maaltijden op alle vluchten van KLM die worden gecaterd vanaf Schiphol.’
Nog meer toepassingen van AI
KLM werkt ook op andere onderdelen van de bedrijfsvoering aan het toepassen van kunstmatige intelligentie. Zo is AI belangrijk bij het slimmer maken van het vliegtuigonderhoud en worden er AI-programma’s gebruikt voor het simuleren van voorspelde slechtweerdagen, waardoor op voorhand duidelijk is met welk schema het beste gewerkt kan worden om vluchten zoveel als mogelijk door te laten gaan. Ook helpt AI klanten met het geven van persoonlijke reistips na het boeken van een vlucht.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing