Gesputter rond verkoop Hema
- Food-en-retail
- 12 apr 2018 @ 15:30
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenVerkoop
- 12 apr 2018 @ 15:30
- Redactie Food en Retail
Retailketen Hema verdient ondanks de internationale uitbreiding zijn geld nog altijd vooral in de 540 Nederlandse winkels. Met de verkoop van de keten wil het echter naar verluidt nog niet zo vlotten.
Volgens ceo Tjeerd Jegen blijft de Benelux de kernmarkt voor Hema. ‘Maar een groot filiaal ombouwen, zoals we in Nederland alleen nog in Tilburg hebben gedaan, kost miljoenen. Het gaat daarom een paar jaar duren voordat we alle grote vestigingen in Nederland hebben verbouwd.’ Hij vreest niet dat een eventuele nieuwe eigenaar van de formule, Hema staat al enige tijd in de etalage, de internationale expansie voorrang gaat geven op de vernieuwing in Nederland. ‘Tachtig procent van onze winst komt uit Nederland, niet uit Frankrijk. Van de 540 Nederlandse winkels is er maar één verliesgevend. Het zou nogal bijzonder zijn als een investeerder besluit winstgevende winkels te sluiten', zei hij recent in de Volkskrant bij de opening van een filiaal in Barcelona.
Zelf in de etalage
Intussen heeft de venture capital-eigenaar van de Hema het merk in de verkoop gezet. De verkoop verloopt echter moeizaam. De overgebleven potentiële kopers vinden dat de verkoper van het bedrijf te rooskleurige prognoses geeft en daardoor een te hoge prijs vraagt. Dit meldt het Financieele Dagblad woensdag. Eigenaar Lion Capital zette Hema in september voor de derde keer in de etalage. In 2011 en 2014 mislukten eerdere verkooppogingen.
Betrouwbare bronnen stellen dat begin dit jaar twee potentiële kopers doorgingen naar de tweede ronde. Het gaat om het Britse Clayton Dubilier & Rice en een consortium van het Nederlandse Gilde en Alpinvest. Over de prijs die Lion wil ontvangen wordt gespeculeerd. De ene partij heeft het over 1 miljard euro, een andere over 1,3 miljard euro. Het tafelzilver van de Hema -het eigen vastgoed- is door een vorige korte termijn investeerder al eerder flux van de hand gedaan, de lessen van V&D vergetend. Onder Jegen ontstond een nieuw elan.
(bronnen: FD, VK, Retailnews en MT)
Update: Hema door financieringskosten weer diep in het rood
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- V&D
- Nederlandse Gilde
- Alpinvest
- van de hand
- Hema
- partij
- Clayton Dubilier & Ric
- Tjeerd Jegen
- flux
- marketing
- lessen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Keukenapparatuur met Philips technologie en Hema design-DNA...
- [column] Jumbo's zoekt duidelijk de grenzen op
- Nieuwe adventcampagne McDonalds
- Jumbo brengt innovatie in heropende Foodmarkt Breda
- Beerda: failliet love-brand Blokker alleen online nog kansrijk
- HQ voormalige ijsdivisie Unilever naar Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Dille Kamille: groen in plaats van... 29-11-2024
- Fabulosa lanceert bijzondere... 29-11-2024
- Meer winkeliers kritisch op Black... 28-11-2024
- Kerst 2024: Redmatters laat... 28-11-2024
- Tony's lanceert campagne 'Strooi goed'27-11-2024
- Nieuwe adventcampagne McDonalds 26-11-2024