Thuiswinkel Markt Monitor: China nieuwe nummer 1 cross-border aankopen

Thuiswinkel Markt Monitor: China nieuwe nummer 1 cross-border aankopen
  • Food-en-retail
  • 25 mrt 2025 @ 08:11
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Nederlandse consumenten hebben in 2024 voor € 36 miljard online uitgegeven, een stijging van 5% ten opzichte van 2023. Tegelijkertijd daalde het aantal online aankopen met 1% naar 345 miljoen. Daarvan zijn 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webshops. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

De uitgaven aan online diensten groeiden met 10%. Vooral verzekeringen lieten een opvallende stijging zien: +20% in bestedingen en +16% in het aantal aankopen. ‘We zien een groei in het aantal afgesloten schadeverzekeringen, zoals fietsverzekeringen,’ aldus Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org. Ook tickets voor attracties en evenementen kenden een toename: +15% in uitgaven en +8% in aankopen, met name in het eerste kwartaal van 2024.

Na twee jaar van daling stegen de online uitgaven aan producten met 2%. Binnen de productcategorieën groeide vooral Telecom (+12%). Het aantal productaankopen daalde echter met 3%. In sectoren als Food/Nearfood en DIY/Garden werd minder vaak besteld, maar wel voor een hoger bedrag per aankoop.

55% van de Nederlandse consumenten deed in 2024 minstens één aankoop bij een buitenlandse webshop. In totaal werd € 4,4 miljard (12%) aan cross-border webshops besteed. Voor het eerst waren Chinese webshops het populairst (28%), gevolgd door Duitsland (23%) en de VS (9%). Het Verenigd Koninkrijk daalde naar 7%.

Het gebruik van iDeal steeg licht van 71% naar 72% van alle online aankopen. Bij aankopen in het buitenland groeide het aandeel van 50% naar 53%. Klarna won terrein (van 7% naar 9%), terwijl het gebruik van creditcards afnam.

Volgens Ten Ham verschuiven online bestedingen verder van producten naar diensten. ‘Waar in 2020 nog 75% van de online bestedingen naar producten ging, is dat in 2024 nog 60%.’

De Thuiswinkel Markt Monitor is het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland en wordt uitgevoerd door NielsenIQ GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

Tamara de Vos

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken