Kim van Drie van Hands Off: 'Het gedrag van mensen heeft mij altijd gefascineerd'

Kim van Drie van Hands Off: 'Het gedrag van mensen heeft mij altijd gefascineerd'
  • Food-en-retail
  • 19 feb 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Kim van Drie is Marketing Manager bij duurzaam en plantaardig chocolademerk Hands Off. In aflevering 121 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Onze missie is om chocolade te maken waar de aarde niet van smelt.’

KIM
Met een master in Economische en Consumentenpsychologie was het voor mij een logische stap om de marketing in te gaan - het gedrag van mensen heeft mij altijd gefascineerd. Tijdens mijn stage bij Pickwick ontdekte ik dat ik liever écht een merk wilde bouwen bij een kleiner, dynamisch bedrijf. Zo kwam ik bij Hands Off terecht. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en hebben we een sterk merk neergezet met een duidelijke missie en superlekkere producten.

WHAT’S NEW?
Bij Hands Off gebeurt er bijna altijd iets nieuws! Onlangs hebben we een succesvolle sharefunding-campagne afgerond, waarin we binnen zes weken maar liefst 1,1 miljoen euro hebben opgehaald. Hiermee kunnen we nog verder groeien. Daarnaast hebben we drie nieuwe Chunky-repen gelanceerd: ons plantaardige antwoord op melkchocolade, met grote stukken noot, koek en andere lekkere toevoegingen. Big & Bold, net als onze missie om chocolade te maken waar de aarde niet van smelt en plantaardige chocolade de norm te laten worden.

MARKETINGSKILLS 2025
Flexibiliteit en een brede skillset zijn cruciaal. De wereld verandert razendsnel en als je niet meebeweegt, verlies je de aansluiting met je doelgroep. Data wordt bovendien steeds belangrijker – een sterk merkverhaal en goede storytelling zijn niet meer genoeg. Consumenten verwachten onderbouwing met harde cijfers en bewijs.

MARKETINGINSPIRATIE
Ik houd van gedurfde campagnes van kleinere merken die tegen de status quo aanschoppen, zoals zoals Surreal en La Vie en eerder natuurlijk Oatly. Ze spelen in op maatschappelijke thema’s en hebben een sterke tone of voice die mensen in beweging brengt.

MARKETINGLES
De kracht zit in eenvoud. Elk merk heeft veel te vertellen, maar een campagne die te ingewikkeld of te bedacht is, slaat meestal niet aan. Keep it simple, impactful en dicht bij je merk.

MARKETINGETHIEK
Stel altijd de vraag: ‘Zouden we dit zelf als consument oké vinden?’ Transparantie, eerlijkheid en duurzaamheid zijn voor Hands Off belangrijke pijlers, en die vertalen we door in onze campagnes. Wij gaan niet zomaar iets roepen en doen ons ook niet beter voor dan we zijn. De claims die we maken, kunnen we altijd onderbouwen. Er wordt al genoeg aan greenwashing gedaan..

ROI
Voor kleine merken met beperkte budgetten is dit een extra uitdaging, we kunnen geen grootschalige onderzoeken laten uitvoeren en verkopen via supermarkten maken directe conversiemeting lastig, maar door een combinatie van rotatie- en afzetcijfers, bereik en engagement krijgen we toch een goed beeld van onze impact.

ONBEWOOND EILAND
Welke marketingtool ik zou meenemen naar een onbewoond eiland? Waarschijnlijk een paar AI-tools. Ik ga ervan uit dat ik op dat onbewoonde eiland alle tijd heb om deze nieuwe tools onder de knie te krijgen. Lijkt me erg handig en leuk.

MARKETINGBOEK
Ik ben niet zo van de vakliteratuur of podcasts en luister/lees in mijn vrije tijd liever een goed verhaal, maar Influence van Cialdini blijft een klassieker. Ondanks dat het ouder is dan ikzelf, zie je deze principes nog steeds overal terug - en ze werken nog altijd.

ALS IK GEEN MARKETEER WAS GEWORDEN…
dan waarschijnlijk rechercheur, want ik ben erg nieuwsgierig en houd van puzzelen en verbanden leggen.

MARKETINGMYTHE
Dat marketing alleen werkt voor grote merken met grote budgetten. Ja, traditionele marketing vraagt vaak om grote investeringen, maar kleine merken kunnen met beperkt budget ook echt goede campagnes neerzetten, die enorm veel mensen bereiken en ook echt wat losmaken. Daarnaast kun je ook veel bereiken door zo optimaal mogelijk je eigen kanalen en community in te zetten.

MARKETINGSUPERKRACHT
Als ik een marketingsuperpower zou kunnen hebben dan zou ik de perfecte viral formule willen creëren. Als je toch eens van tevoren wist aan welke knoppen je moest draaien om altijd viral te gaan.

MARKETINGGOEROE
Mocht er toch een hiernamaals zijn, dan zou ik wel een kopje koffie willen drinken met Steve Jobs. Hoe hij erin is geslaagd om met zoveel verschillende producten zo’n stempel op onze maatschappij te drukken, dat vind ik echt knap. Hij wist niet alleen keer op keer innovatieve producten te lanceren, maar ook hele industrieën opnieuw uit te vinden.

MARKETINGMEME
Niet echt een meme, maar ik kan altijd lachen om video’s waarin de marketingmedewerker weer het hele team optrommelt voor een filmpje op Instagram. Herkenbaar? Absoluut!

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Jacky van Dijk van Pringles

Eduard Verbaarschot van Duinrell
Sanne Beijer-ten Voorde van Villa for You
Lisa Klein Molekamp-Melsen van Vitakraft

Chadli Hachani van TopParken
Lobke Samallo van Intratuin
Amal Kamar van Greetz
Ingrid van Kempen van Ohra
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb
Marjolijn van Dingenen van Lenovo

Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken