Low Food en Sol bundelen kracht ter promotie van culinaire innovatie

Low Food en Sol bundelen kracht ter promotie van culinaire innovatie
  • Food-en-retail
  • 18 feb 2025 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Stichting Low Food, die innovatie in de voedselketen stimuleert door chefs, wetenschappers en voedselproducenten samen te brengen, en Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (Sol) slaan de handen ineen. Doel is om kennis en innovatie die binnen het culinaire netwerk wordt ontwikkeld beter te ontsluiten voor de levensmiddelenindustrie.

'Chefs, wetenschappers en productontwikkelaars hebben een unieke positie om verandering te versnellen door te experimenteren en direct impact te maken op wat en hoe mensen eten. Door nieuwe smaken, duurzame ingrediënten en circulaire toepassingen van keuken naar keten te brengen, verspreidt deze samenwerking culinaire innovatie. Zo blijven baanbrekende ideeën niet beperkt tot restaurants, maar vinden ze hun weg naar producten, productieprocessen en uiteindelijk de borden van consumenten', stellen de initiatoren.

Culinaire innovatie vertalen naar concrete toepassingen
Deze samenwerking richt zich onder meer op onderzoek naar onderbenutte duurzame grondstoffen. Eerder deed Low Food samen met Flevo Campus in de ‘Low Food Labs’, al onderzoek naar reststromen van sojamelk die nu vaak onnodig als veevoer eindigen, of ingrediënten als waterlinzen en gras-eiwit, die veel duurzame en culinaire potentie hebben, maar nog weinig worden gebruikt. Door de ontdekkingen van deze Labs en voedselproducenten dichter bij elkaar te brengen, kan dit door de industrie sneller worden doorvertaald naar concrete, schaalbare oplossingen. Voor de komende maanden liggen er concrete plannen voor nieuwe Low Food Labs waarin deelnemers onder meer onderzoek doen naar culinaire toepassingen voor onder meer kastanjes en spirulina.

Praktische invulling van de samenwerking
Sol helpt Low Food naar eigen zeggen om een breder publiek te bereiken binnen de levensmiddelenindustrie en Low Food helpt Sol om te laten zien hoe inspirerend en innovatief werken in de food sector kan zijn. Sol gaat Low Food daarvoor organisatorisch en financieel ondersteunen bij de ontwikkeling van diverse initiatieven, waaronder de Low Food Labs, de Chefs Academy en trainingen voor professionals in de voedselindustrie. Ook zet de samenwerking trainingen op basis van eerdere onderzoeksprojecten van Low Food op, waarmee professionals in de industrie worden opgeleid in duurzame en innovatieve voedselproductie. Dit gebeurt vanuit het FIT2030-programma van Sol, gesubsidieerd door het ministerie van SZW, waar Low Food sinds vorig jaar aan deelneemt.

'De Nordic cuisine bewees dat gastronomie een beweging kan starten die niet alleen de keuken, maar het hele voedselsysteem transformeert. Met de stevige wortels van Sol in de levensmiddelenindustrie kunnen we ervoor zorgen dat de innovatie vanuit Low Food op nog veel meer plekken gaat landen. Met deze samenwerking bouwen we aan een toekomst waarin duurzaamheid niet de uitzondering is, maar de standaard – van het fine dining-restaurant tot de supermarkt', vertelt Joris Bijdendijk, mede-oprichter van Low Food en Chef van het Jaar 2025 bij restaurant Rijks aan MarketingTribune.  

Claudia Lette, directeur van Sol vult aan: 'De levensmiddelenindustrie is een sector die volop in transitie is. Wij geloven dat gezonde, vaardige en tevreden medewerkers de kern vormen van een duurzame en innovatieve sector. De krachten bundelen met een innovatieve partner als Low Food laat zien hoeveel veranderpotentieel de sector heeft. Ik geloof dan ook dat deze samenwerking met de keten de sector duurzamer en toekomstbestendiger maakt.'
(PvWK | foto: Food Cabinet)

Over Low Food
'Low Food is onder andere opgericht door chefs Joris Bijdendijk, Samuel Levie en Nadia Zerouali. De stichting heeft als doel om te laten zien hoe je met goed en lekker eten de wereld kunt veranderen. Met smaak als sleutel voor verandering. Door middel van onderzoek, onderwijs en inspirerende events, laten we zien hoe iedereen een rol heeft en een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de voedselketen. Samen zetten we de keuken van de lage landen op de kaart en stimuleren we uitwisseling door de hele keten - tussen chefs, productontwikkelaars, boeren, retailers en consumenten. Projecten van Low Food zijn onder meer de Low Food Labs, Low Food Festival, Low Food Chef’s Academy en het Low Food Symposium. We focussen daarbij op de thema’s met grote impact: het tegengaan van voedselverspilling, een meer plantaardig dieet en het vergroten van biodiversiteit. We laten zien dat een carrière in food dé manier is om een duurzame bijdrage te leveren. Het is onze ambitie om ervoor te zorgen dat culinaire ontwikkelingen en innovaties sneller een breder publiek bereiken. Daarvoor werken we samen met partners zoals Flevo Campus, Deloitte, Vermaat en Sol die ieder een andere expertise meebrengen en/of een deel van de keten vertegenwoordigen.'
Meer info: Lowfood.nl.
(bron: Low Food)

Over Sol
Sol is al meer dan 35 jaar het opleidings- en ontwikkelingsfonds in de levensmiddelenindustrie (LMI). Bestuurd door werkgevers- en werknemersorganisaties neemt Sol een belangrijke rol in het stimuleren van de ontwikkeling van alle mensen die in de industrie werken. Het doel van Sol is dan ook altijd verbonden geweest om zowel mensen als bedrijven in de levensmiddelenindustrie toekomstbestendig te maken.' Meer info: Sol-online.nl.
(bron: Sol)

foto boven team Sol & Low Food, v.l.n.r.:
Thom Schiphorst, Els Lissenberg, Sebastiaan Aalst, Tessa van der Geer, Joris Bijdendijk, Claudia Lette, Joris Lohman, Laura Emous en Ivana Mik

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken