AvroTros analyseert kijkgedrag met AI-oplossing van Xebia

AvroTros analyseert kijkgedrag met AI-oplossing van Xebia
  • Media
  • 15 apr 2025 @ 08:00
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

IT-consultancybedrijf Xebia heeft in samenwerking met AvroTros een geavanceerde GenAI-oplossing ontwikkeld waarmee de omroep geautomatiseerd inzicht krijgt in kijkgedrag. De technologie analyseert videomateriaal, herkent personen en onderwerpen in programma’s, en koppelt deze informatie direct aan kijkcijfers.

AvroTros bereikt maandelijks twee op de drie Nederlanders met programma’s als EenVandaag, Wie is de Mol? en het Eurovisie Songfestival. Voorheen labelden redacteuren handmatig uitzendingen om te analyseren welke onderdelen kijkers aantrekken of laten afhaken. Volgens AvroTros was dit proces alleen toepasbaar op een beperkt aantal programma’s. De nieuwe AI-oplossing, ontwikkeld door Xebia, automatiseert dit proces met een nauwkeurigheid van circa 90%. Hierdoor kan nu de volledige programmering worden geanalyseerd.


Verschil tussen de oude methode (links) en de AI-oplossing (rechts) die automatisch programma’s in segmenten verdeelt (beeld: Xebia)

Combinatie van AI-technologieën

Het systeem integreert spraak- en beeldherkenning met kunstmatige intelligentie. Gesprekken worden getranscribeerd via Google Speech API, onderwerpen geëxtraheerd met Gemini, en gezichten herkend met de Google Video Intelligence API. De gegenereerde data wordt opgeslagen in een vector database, wat het doorzoeken van duizenden uren video mogelijk maakt. Redacteuren kunnen via een webapp de automatisch gegenereerde labels bekijken en aanpassen indien nodig.

Efficiëntie en inhoudelijke inzichten

Volgens Tjitze Zijlstra, data-analist bij AvroTros, maakt de oplossing het mogelijk om verbanden te leggen tussen inhoud en kijkgedrag: ‘Deze labeling-oplossing zet losse data om in een duidelijk en bruikbaar verhaal. Het helpt ons te begrijpen wat de impact is van bepaalde onderwerpen of gasten op kijkcijfers.’ Door inzicht te krijgen in welke onderdelen van een programma goed scoren, kan AvroTros de programmering beter afstemmen op de voorkeuren van de kijker.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken