NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten

- Media
- 15 apr 2025 @ 10:56
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 15 apr 2025 @ 10:56
- Tamara de Vos
Met ingang van week 15 van 2025 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten opgenomen in de rapportage van het NMO Luisteronderzoek. De wijziging geldt met terugwerkende kracht vanaf week 1 van dit jaar, aldus NMO. De aangepaste meting heeft betrekking op trajecten die zijn geregistreerd via de ‘encoding’-techniek.
Het NMO Luisteronderzoek, dat uitgevoerd wordt door Ipsos I&O, registreert het luistergedrag van Nederlanders van 18 jaar en ouder via een app op de smartphone van panelleden. Deze app maakt gebruik van audiomatching, waarbij geluidspatronen worden vergeleken met een database van radiozenders. Encoding, waarbij een onhoorbare code met het audiosignaal wordt meegestuurd, is vanaf week 15 verplicht voor alle zenders die in de rapportage willen worden opgenomen.
Door deze verplichtstelling is het risico op zogenoemde ‘false positives’ – foutieve herkenning van een zender – sterk verminderd, ook bij kortere luistersessies. Volgens Ipsos I&O is encoding vrijwel foutloos, waardoor ook kortere trajecten betrouwbaar kunnen worden meegenomen.
Effect op weekbereik en luistertijd
De uitbreiding van de dataset met korte luistertrajecten kan volgens Ipsos I&O leiden tot een hoger weekbereik van radiozenders en in mindere mate tot een hogere gemeten luistertijd. Naast deze wijziging zijn met ingang van week 1 2025 ook panelupdates doorgevoerd. De bijbehorende dataset wordt op 16 april beschikbaar gesteld aan de markt. Voor week 27 staat een nieuwe panelupdate gepland, waarover in juli verdere informatie volgt.
Beeld: NMO
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach groots van start bij RTL4
- [achtergrond] Nieuwe hoofdredactie Parool: een frisse blik op...
- Hogeschool Inholland zet TikTok in voor werving zorgstudenten
- Jildou van der Bijl en Michiel Couzy nieuwe hoofdredacteuren...
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en gewaardeerd medium
- Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
Laatste Nieuws
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
- AvroTros analyseert kijkgedrag met... 15-04-2025
- Audify lanceert platform voor... 07-04-2025
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en... 06-04-2025
- [achtergrond] Nieuwe hoofdredactie... 04-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management