NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten

NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten
  • Media
  • 15 apr 2025 @ 10:56
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Met ingang van week 15 van 2025 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten opgenomen in de rapportage van het NMO Luisteronderzoek. De wijziging geldt met terugwerkende kracht vanaf week 1 van dit jaar, aldus NMO. De aangepaste meting heeft betrekking op trajecten die zijn geregistreerd via de ‘encoding’-techniek.

Het NMO Luisteronderzoek, dat uitgevoerd wordt door Ipsos I&O, registreert het luistergedrag van Nederlanders van 18 jaar en ouder via een app op de smartphone van panelleden. Deze app maakt gebruik van audiomatching, waarbij geluidspatronen worden vergeleken met een database van radiozenders. Encoding, waarbij een onhoorbare code met het audiosignaal wordt meegestuurd, is vanaf week 15 verplicht voor alle zenders die in de rapportage willen worden opgenomen.

Door deze verplichtstelling is het risico op zogenoemde ‘false positives’ – foutieve herkenning van een zender – sterk verminderd, ook bij kortere luistersessies. Volgens Ipsos I&O is encoding vrijwel foutloos, waardoor ook kortere trajecten betrouwbaar kunnen worden meegenomen.

Effect op weekbereik en luistertijd

De uitbreiding van de dataset met korte luistertrajecten kan volgens Ipsos I&O leiden tot een hoger weekbereik van radiozenders en in mindere mate tot een hogere gemeten luistertijd. Naast deze wijziging zijn met ingang van week 1 2025 ook panelupdates doorgevoerd. De bijbehorende dataset wordt op 16 april beschikbaar gesteld aan de markt. Voor week 27 staat een nieuwe panelupdate gepland, waarover in juli verdere informatie volgt.

Beeld: NMO

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken