Blue Field Agency: 'De CMO wordt een Chief Connecting Officer'

Blue Field Agency: 'De CMO wordt een Chief Connecting Officer'
  • Online
  • 17 mei 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Big dataMarketing

CEO Barbara Keurntjes en Chief Data & Insights Officer Job van den Berg, beiden van Blue Field Agency, presenteren samen tijdens Nima Marketing Day 2022.Een korte kennismaking en sneak preview.

1 Wat is jullie motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Van den Berg: ‘Er wordt veel over data driven marketing gesproken, maar in de praktijk blijkt het voor veel bedrijven lastig te zijn om er waarde uit te halen. Ik heb door de jaren heen in mijn rollen bij DPG Media, Kantar en nu bij Blue Field Agency, veel ervaring opgedaan hoe je data echt in de praktijk brengt. Ik krijg energie van het delen van deze ervaringen aan anderen.’
Keurntjes: ‘Het is ontzettend leuk om met een groter publiek te delen waar wij bij Blue Field Agency elke dag aan werken: datagedreven bedrijven laten groeien.’

2 Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Keurntjes: ‘Het uitwisselen van de kennis die het marketingvak zo interessant maakt. Het event inspireert!’

3 Wat hoop je dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
Van den Berg: ‘Concrete handvatten om data nog succesvoller in de praktijk te brengen. Met nadruk op “praktijk”, omdat mijns inziens vaak te veel nadruk wordt gelegd op de “theoretische” kant, terwijl de realiteit vaak weerbarstiger is.’
Keurntjes: ‘Dat datagedreven marketing op te delen is in vijf overzichtelijke stappen, waarmee je snel aan de slag kunt.’

4 Wat is je, in termen van marketing, de eerste maanden van 2022 het meest opgevallen?
Van den Berg: ‘Gedragspatronen van bedrijven en consumenten van pre-corona zie je - nu we uit de pandemie zijn - weer terug komen. Bestaande marketingwetten blijven grotendeels van kracht. Daarnaast is de discussie over “cookieless” in de volgende fase beland. Het gaat meer over de “hoe” en dat is belangrijk. Metaverse is the new kid on the block.’
Keurntjes: ‘De snelle ontwikkeling van NFT’s. Is het een blijvertje of niet?’

5 Heeft corona (jullie) marketing veranderd?
Keurntjes: ‘De digitale beleving is nog belangrijker geworden.’

6 Wat is een dienst van jullie waar de klant heel tevreden over is?
Van den Berg: ‘Onze business driven dashboards. Ons creative en analytics team heeft een oplossing ontwikkeld om bestaande dashboards van klanten “business proof” te maken. We passen de UI en UX van dashboards zo aan dat niet-dataprofessionals deze beter begrijpen en we trainen de organisatie om daarmee datagedreven te werken. Uniek is dat we dit doen op basis van bestaande dashboards en dat we twee disciplines samen brengen: data en creatie.’
Keurntjes: ‘De combinatie van onze expertises op het vlak van creatie, insights, media en data brengt waardevolle oplossingen voor bedrijven.’

7 Waar gaat marketing als vak naartoe?
Van den Berg: ‘Marketing blijft marketing, alleen de enablers (data, tech, kanalen et cetera) worden krachtiger en heterogener. Door die enablers kun je nog beter inspelen op de behoeftes van (potentiële) klanten.’
Keurntjes: ‘De CMO wordt een Chief Connecting Officer: de regisseur van disciplines als creatie, insights, media en data.’

8 Wat kunnen jullie nog leren van andere marketeers?
Keurntjes: ‘Alles wat er nieuw is aan ontwikkelingen en dat is nogal wat.’

9 Wat kunnen andere marketeers leren van jullie?
Keurntjes: ‘Data helpen om je strategie te onderbouwen en daardoor te vereenvoudigen.’

10 Ben je eerder aanwezig geweest op een editie van Nima Marketing Day en hoe heb je dat beleefd?
Keurntjes: ‘Ja, een inspirerende dag!’

Over Job van den Berg
‘Job van den Berg is Chief Data & Insights Officer bij Blue Field Agency, waar hij leiding geeft aan de Insights- en Advanced Analytics-teams. Zijn doel is om echt impact te maken met data. Omdat bedrijven steeds meer eigen data verzamelen en data driven werken, is de juiste inzet en interpretatie van data nog belangrijker geworden. Job spreekt geregeld over het verwaarden van data en insights, in podcasts, presentaties en blogs. Eerder werkte Job als data strategy director bij DPG Media en Kantar.’

Over Barbara Keurntjes
Barbara Keurntjes is CEO bij Blue Field Agency. Blue Field Agency help om bedrijven echt datagedreven te laten groeien, waarbij expertise op het gebied van marketing, creatie, insights, development en analytics een must is. Het samen met klanten realiseren van groei geeft elke dag weer energie. De ervaring die Barbara opdeed aan zowel bureauzijde bij Havas Media als aan klantzijde bij onder meer D-reizen en Shoeby komt samen bij Blue Field Agency.

SNEAK PEEK PRESENTATIE
Meer grip op data? 11 tips en tricks om je bedrijf vanaf morgen data proof te maken

Er wordt veel over de rol van data binnen marketing gesproken. Het is nu tijd om de geïnvesteerde data-euro’s terug te verdienen. Blue Field Agency neemt je mee door een praktische data guideline waar je direct mee aan de slag kunt; gebaseerd op ervaringen vanuit bureau- en klantzijde. Hoe zorg je dat de business de datastrategie support? Welke databronnen zijn echt relevant? Hoe pas je data toe in de dagelijkse business? Kortom, waar moet je morgen mee beginnen?

Hét marketingfestival voor en door marketeers

Op donderdag 16 juni 2022 staan marketeers in de hoofdrol. Topsprekers delen hun eigen verhalen over marketinguitdagingen, die soms geweldig uitpakten en soms wat minder, maar waar je altijd iets van opsteekt. DeFabrique in Utrecht fungeert wederom als ‘festivalterrein’ voor Nima Marketing Day. Koop nu je kaartje met korting!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken