[Mijn marketing] Anne Stokvis: ‘Mooi werk maak je samen’
- Algemeen
- 9 apr 2020 @ 11:16
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentMarketingPersonalia
- 9 apr 2020 @ 11:16
- Lucas Boon
In haar nog korte carrière werkte Anne Stokvis (30) als redacteur bij De Wereld Draait Door en sinds vorig jaar is ze hoofdredacteur van N=Content. ‘Mijn overstap van televisie naar reclame leidde tot scheve gezichten.’
Overschaduwd
Met N=Content bestaan we nu 1 jaar, maar dat wordt natuurlijk een beetje overschaduwd door de actualiteit waar we nu in leven. Het aanvankelijke plan was om ons eenjarig bestaan groots te vieren, want we hebben een mooi jaar achter de rug. Voor Monique (Bergers, director N=Content, red.) en mij was het onze eerste stap in de bureauwereld. We zijn zowel door de creatieven van N=5 (waar N=Content onder valt, red.) als de klanten direct met open armen ontvangen. Mooi om te zien dat wat we hadden bedacht ook resultaat behaalt.
Actualiteit
Deze tijd dwingt ons om buiten de gebaande paden te denken. We hebben N=Content opgericht omdat we echt geloven in de waarde van een redactie. Het zoeken naar verhalen die aansluiten op de belevingswereld van de doelgroep. Elke dag halen we inzichten vanuit de actualiteit, dat is in deze tijd nog belangrijker geworden. Het geeft ons input over wat er buiten in de wereld zich afspeelt. In alle culturen, lagen en vormen van de samenleving.
Mooi gebaar
Burger King heeft een mooie campagne gestart met het openbaar maken van hun Whopper-recepten met supermarkt-ingrediënten. Simpel, slim en een mooi gebaar. Op contentniveau is het tof om te zien hoe de museumwereld Instagram Live aan het omarmen is. Van het Stedelijk tot het Teylers Museum, conservatoren pakken de telefoon en leiden ons digitaal langs hun favoriete collectie. Mooi hoe de kunstsector zichzelf zo aan het vernieuwen is en lef toont.
Gin
Mijn favoriete merk is Aviation Gin. Ik ben zelf meer een whiskeyliefhebber, maar hoe acteur Ryan Reynolds dit eerste Amerikaanse ginmerk op de markt weet te zetten, is briljant. Hij bedenkt en produceert alles zelf en bijna elke uiting gaat viral. Simpelweg omdat hij inhaakt op momenten die in de populaire cultuur leven.
Vakprijs
Sinds ik een paar jaar geleden de overstap heb gemaakt van televisie naar reclame, krijg ik vaker de vraag over reclamevakprijzen. Natuurlijk was ik trots dat we met het team vorig jaar onze eerste Lovie Award binnensleepten. Het is een mooie bekroning op je werk, maar uiteindelijk doe ik dit vak omdat ik het belangrijk vind om mensen in beweging te brengen. Om ze tot nieuwe inzichten te brengen, hun ogen te openen of een andere kijk op de wereld te laten ervaren. Of dat nu met een televisieprogramma of met een mooie contentformat is. Het gaat erom dat je mensen weet te raken.
DWDD
De Wereld Draait Door is de beste leerschool die een creatieve redacteur zich kan wensen. Het is een van de weinige NPO-programma's dat heeft laten zien hoe je met content een eigen merk kunt bouwen. Dat gaat verder dan een talkshow en is zeker ook de verdienste van Matthijs van Nieuwkerk, die eeuwig streeft naar unieke ideeën en het beste van zijn mensen vraagt. Dat is pittig voor een redactie, maar tegelijkertijd ook een mooie uitdaging.
Nieuwe generatie vrouwen
Het is geen klassiek reclamebureau, maar ik heb veel respect voor de manier hoe Refinery29 is uitgegroeid tot het digitale mediabedrijf voor de nieuwe generatie vrouwen. Zij zijn een van de eerste bedrijven die echt begrijpen hoe content ken helpen om een plek binnen cultuur te veroveren. Simpelweg door zich in de cultuur van de doelgroep te verplaatsen en de nadruk te leggen op verhalen die voor hen van waarde zijn in plaats van voor het merk.
Misverstand
Het is een misverstand dat de reclame-industrie plat en commercieel is. Toen ik de overstap maakte van televisie naar reclame, kreeg ik veel scheve gezichten. De laatste jaren zie ik dat veel veranderen, maar ik denk dat we hier nog wel een wereld te winnen hebben. Inhoudelijke redacteuren met een neus voor echte verhalen zijn een verrijking voor ons vak, maar andersom geldt dat ook. Merken kunnen je dwingen om scherper te kijken naar ideeën.
Cultuur
Natuurlijk volg ik merken als Nike en Patagonia, maar merken die vanuit cultuur starten zoals Daily Paper, Fenty Beauty en Aviation Gin zijn misschien nog wel interessanter. Zij communiceren heel gericht vanuit en op een cultuur, maar weten met hun product ook de massa aan te spreken. Ze kiezen dus voor een duidelijke identiteit en durven dit -ondanks de verleiding van groei- in hun communicatie vol te houden.
Kruisbestuiving
Ik erger me aan het feit dat reclamebureaus elkaar als concurrenten zien. Uiteindelijk willen we allemaal mooi werk maken en mooi werk maak je samen. Ik zou het ook mooi vinden als we dat als makers meer met elkaar opzoeken. Winnen is alleen maar leuk als je mensen hebt om het mee te vieren. Mijn ideeën worden beter door de creatieven van N=5 en andersom. We hebben allemaal onze expertise. Wat mij betreft zou die kruisbestuiving ook tussen bureaus onderling mogen plaatsvinden.
Podcast
De band tussen luisteraar en maker is bij podcasts heel intiem. Je zit letterlijk in iemands oren. Ik zie vaak dat merken podcasts als zendmiddel gebruiken voor hun eigen boodschap, terwijl het juist een kans is om verdieping te geven en je kwetsbaarheid te tonen. De Amerikaanse supermarkt Trader Joe's heeft een podcast gemaakt: Inside Trader Joe. Ze laten alle lagen van het bedrijf zien, van het testen van hondenbrokken door een echt hondenpanel tot de keuze van producten. Wat gaat er mis, waar is verbetering te behalen en wat vinden de klanten? Er ging een wereld voor me open.
Nieuwsjunkie
Als ik op reis ga, koop ik altijd 360 magazine. Zij brengen elke twee weken de beste artikelen uit 900 buitenlandse kranten en tijdschriften. Vaak opinie- of achtergrondstukken die ontstaan vanuit de actualiteit. Ik ben een nieuwsjunkie.
Oprechte interesse
Mijn persoonlijke uitdaging is om merken de kracht van content te laten inzien. Geen branded verkooppraatjes verpakt in een vrolijk format, maar authentieke verhalen die je weten te raken. Waar ruimte is voor kwetsbaarheid, oprechte interesse en plezier. Het zijn de verhalen die je als marketeer trots maken om voor een merk te werken.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
Lees ook:
Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'
Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'
Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'
Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'
Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'
Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'
Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'
Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events