[Mijn marketing] Ard Bossema: ‘Oranje Blik brengt ander positief geluid’
- Algemeen
- 23 apr 2020 @ 10:49
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - PersonaliaMarketing
- 23 apr 2020 @ 10:49
- Lucas Boon
Ard Bossema (43) is director marketing & strategy bij Grolsch. Met initiatieven als #helpdehoreca en het Oranje Blik steunt hij zijn horecapartners waar mogelijk.
Toch relevant
Mijn team werkt vanuit thuis, maar de collega's in de brouwerij werken daar gewoon door. We zorgen ervoor dat ons bedrijf gezond blijft en helpen onze partners waar nodig, bijvoorbeeld in de horeca. Ook kijk ik op welke manier ons merk toch nog relevant kan blijven. Met onze ‘Help de horeca’-livesessies brengen we samen met Nielson, Miss Montreal en Akwasi een ode aan de horeca vanuit lege zaken door het hele land.
Oranje Blik
Het Grolsch Oranje Blik, met daarop de tekst van het Wilhelmus, had aanvankelijk een ander doel, namelijk het EK Voetbal. We hebben besloten ze toch te introduceren, wellicht brengt het een ander positief oranjegeluid. Zonde om die mooie blikken weg te gooien. Daarnaast kan iedereen nu toch het Wilhelmus oefenen, bijvoorbeeld voor Woningsdag.
Kleine initiatieven
Het zijn juist de kleine initiatieven in buurten, dorpen en gemeenschappen waar je elkaar helpt en naar elkaar omkijkt. Het gevoel van saamhorigheid. Bij Grolsch noemen we dit 'noaberschap' (nabuurschap, red.).
Horeca
Terug naar de oude horeca-tijd zal wel even duren. Misschien wordt het helemaal niet meer zoals 'vroeger'. Maar de meeste horeca-ondernemers die ik ken zijn zeer creatief en zullen ook voor deze tijd wel een nieuwe vorm voor vinden, hoe lastig dat ook lijkt. In algemene zin is het voor de horeca natuurlijk altijd een uitdaging om een onderscheidend concept neer te zetten.
Unox
Mijn favoriete merk is een golden oldie: Unox. Een merk dat meegaat met de tijd en toch consistent blijft. Mooi ook dat een rookworstenmerk toch in staat is een vegetarische lijn neer te zetten.
Snelle
Ik was onder de indruk van de Smoorverliefd-campagne van Interpolis in samenwerking met rapper Snelle. Een schoolvoorbeeld van hoe je met een emotionele boodschap mensen wakker schudt en het vooral niet op marketing laat lijken.
No-nonsense
Ik hou van marketeers die juist met een klein budget impact weten te maken. Om op te vallen moeten ze creatief zijn. Ondertussen lees ik veel van Mark Ritson, een no-nonsense marketingprofessor die vooral pleit voor het echte merkdenken. Hij vindt dat we ons als marketeers te vaak verliezen in nieuwerwetse zaken, terwijl marketing in de kern niet zoveel veranderd.
Podcast
Mijn favoriete podcast is CMO-talk. Leuk en relevant om van vakgenoten ervaringen en visies te horen. Daarnaast luister ik vaak naar de podcast van de Correspondent: meestal boeiend, altijd interessant.
Uitdaging
Mijn marketinguitdaging is om hoofd en hart te blijven combineren. Dit geldt zowel voor creatie als de rol van marketing in de organisatie.
Buikgevoel
Het is een misverstand dat marketing in de toekomst vooral een IT-job is. Ik geloof in de combinatie van onderzoek, data en een gezonde dosis creativiteit en buikgevoel. De merkenbouwers van de toekomst zijn zij die dit kunnen combineren.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
Lees ook:
Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'
Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'
Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'
Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'
Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'
Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'
Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'
Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'
Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'
Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'
Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Trendsanalyse VML: een paradoxale kijk op 2025
- [column] Adverteerders, laat ons samenwerken
- Het speelveld verandert – wat is jouw volgende zet als...
- [column] De meerwaarde van marketing
- VM Packaging Awards 2025: inschrijven kan nog tot 12 februari
- Zomerplanning: 40 procent reizigers kiest voor vroeg boeken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day