[interview] Hardenberg (Alda Live) blikt terug op ADE

[interview] Hardenberg (Alda Live) blikt terug op ADE
  • Algemeen
  • 25 okt 2021 @ 10:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Customer ExperienceEvenement

Allan Hardenberg is directeur en medeoprichter van Alda, bekend van evenementen als AMF, A Day At The Park, Armin Only, A State of Trance, Saga Festival en The Flying Dutch. Hij beleefde recent het Amsterdam Dance Event. 'Er zijn oneindig veel mogelijkheden om in te haken op onze events.'

Bij Alda promoten, produceren en ontwikkelen ze internationale muziek concepten.

Allan Hardenberg onderstreept het belang van marketing in zijn activiteiten: 'Van alle componenten die nodig zijn om een goed festival te realiseren, is marketing altijd mijn drijfveer geweest, dat vind ik het leukste onderdeel. Samen met ons talentvolle team bedenken we ieder jaar hoe we nieuwe festivals kunnen creëren en hoe we bestaande events kunnen verbeteren op een unieke en innovatieve manier. Een festival kan nog zo goed in elkaar steken, maar als de marketing niet on point is komt het vaak niet van de grond.'

Kun je aangeven waar Alda voor staat?

Voor Allan en David. In 2007 hebben mijn zakenpartner David Lewis en ik elkaar de belofte gedaan om producties te creëren die de dance industrie zouden veranderen. Inmiddels bestaat Alda veertien jaar en bereiken we met ons 80-koppig team wereldwijd meer dan 1 miljoen bezoekers. Onze kernwaarden freedom, loyalty, positive vibes, wow experience en forever young, passen we toe op alles wat we doen, dat is waar we voor staan. 

FREEDOM

WE WELCOME EVERYONE, WE WANT YOU TO BE YOURSELF, EXPLORE AND CONNECT WITH PEOPLE ALL AROUND THE WORLD. LET’S CELEBRATE OUR FREEDOM TOGETHER!

LOYALTY

NO MATTER IF YOU’RE AN ARTIST, VISITOR, EMPLOYEE, PARTNER, SPONSOR OR SUPPLIER, WE BELIEVE IN LOYALTY. IN THE END IT’S ABOUT LONG-TERM RELATIONSHIPS, THAT’S HOW WE LOVE TO DO BUSINESS.

POSITIVE VIBES

NO MATTER IF YOU’RE AN ARTIST, VISITOR, EMPLOYEE, PARTNER, SPONSOR OR SUPPLIER, WE BELIEVE IN LOYALTY. IN THE END IT’S ABOUT LONG-TERM RELATIONSHIPS, THAT’S HOW WE LOVE TO DO BUSINESS.

WOW EXPERIENCE

INNOVATION & CREATIVITY IS WHAT WE BREATHE, NOTHING IS IMPOSSIBLE! WE HAVE AMAZING STORIES TO TELL AND TAKE YOU ON A JOURNEY TO CREATE MEMORIES TOGETHER THAT WE’LL TREASURE.

FOREVER YOUNG

WE MAKE SURE WE NEVER LOSE OUR INNER CHILD AND NEITHER SHOULD YOU. WE MAKE SURE TO FEEL ALIVE! BY SPREADING THIS FEELING THROUGH OUR EVENTS, WE AIM TO MAKE YOU FEEL THE SAME.

Wat deden jullie dit jaar samen met ADE?

Normaliter organiseren wij het grootste indoor evenement tijdens Amsterdam Dance Event: AMF in de Johan Cruijff ArenA voor zo’n 40.000 internationale danceliefhebbers. Vanwege onder andere de nog steeds geldende covid-restricties voor het nachtleven hebben we ervoor gekozen AMF dit jaar te cancelen. Normaliter wordt tijdens de Arena-show de DJ Mag Top 100 bekend gemaakt, dit jaar hebben we samen met het Britse tijdschrift een alternatieve show geproduceerd in de AFAS Live, waar de jaarlijkse dj-ranking en de nieuwe nummer-1 DJ van de wereld bekend werd gemaakt. Voor het tweede jaar op rij is Fransman David Guetta uitgeroepen tot beste DJ van de wereld. 

Ook waren we productioneel verantwoordelijk voor Armin van Buuren’s A State Of Trance ADE Special en brachten we samen met onze Amerikaanse partner Insomniac voor de eerste keer het geroemde house- en technoconcept Secret Project Festival naar Europa, om precies te zijn naar Taets Art and Event Park in Zaandam. Maar liefst 16.000 (internationale) festivalliefhebbers kwamen af op het gloednieuwe festival, het was voor ons een zeer geslaagde eerste editie.  

Hoe kijk je terug op de pandemie binnen jullie bedrijf? Alweer opgekrabbeld?

Het is een moeilijk periode, met name door het constante hollen en stilstaan. Vanwege het overheidsbeleid mistte er de afgelopen maanden vaak duidelijkheid – wisten we niet waar we aan toe waren, iets wat voor ons als festivalorganisator van groots belang is omdat we  vaak ver vooruit moeten plannen. Een festival realiseren in een paar weken is gekkenwerk, dat hebben we het afgelopen ADE weer voor elkaar gekregen!

Toch heeft de pandemie mij, maar ook ons team, extra tijd gegeven om nieuwe concepten nog beter uit te denken en bestaande concepten waar nodig te verbeteren. En hebben we tijd kunnen investeren in ons wereldwijde netwerk en partners, waarvan we hopelijk in de nabije toekomst de vruchten kunnen plukken. Laat ik voorop stellen dat de huidige situatie vooral nadelen heeft, maar er zijn ook zeker voordelen. 

Met betrekking tot de DJ top 100: welke trends zie je?

Muziek die jaren geleden in was komt weer helemaal terug: House, Tech House, soms met de vocalen van oude hits. Je ziet dit ook gelijk terug in de DJ Mag Top 100, kijk maar naar de hoogste nieuwe binnenkomer: Morten. Een Deense DJ met een specifieke rave sound.

Hoe kunnen adverteerders inhaken op jullie events?

Er zijn oneindig veel mogelijkheden om in te haken op onze events. Om een voorbeeld te noemen: we hebben voor AMF al jaren een nauwe samenwerking met T-Mobile, zo hebben we er ondermeer voor gekozen om het T-Mobile logo te verwerken in het AMF logo en worden ze op een speciale manier meegenomen in de openingsshow. Samen met onze verschillende adverterende partners zijn we constant opzoek naar nieuwe manieren om invulling te geven aan de samenwerking. 

Kun je tenslotte nog iets onthullen over jullie ‘future plans’ voor ‘21/’22?

In de afgelopen jaren gingen we als Alda Events door het leven, onlangs hebben we ervoor gekozen om de stap naar Alda Live te maken. Enerzijds omdat de website alda.nl door ons internationale karakter niet meer echt passend was (het is nu aldalive.com geworden), maar ook omdat we met de overname van festival "Oh my!" in de hiphop en rap actief zijn geworden en we sowieso meer met live acts en concerten in de weer zijn. Zangeres Zara Larsson boekten we bijvoorbeeld al in Roemenië afgelopen zomer, maar ook in Nederland staan op dat vlak de nodige dingen te gebeuren. Op de posters staat nog gewoon Alda hoor, maar het overkoepelende plaatje dekt de lading zo gewoon nét wat beter.

 

tekst: Peter van Woensel Kooy | foto: Cejlon Studio

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken