Zangeres Meau brengt lied uit tegen ongewenst doorsturen naaktbeelden
- Algemeen
- 7 feb 2024 @ 08:46
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 feb 2024 @ 08:46
- Michiel van Zaane
Ruim 33.000 jongeren zijn in het afgelopen half jaar slachtoffer geworden van het ongewenst doorsturen van naaktbeelden. Zangeres Meau heeft daarom de video en het liedje ‘Stukje van Mij’ uitgebracht. De boodschap: denk na voordat je doorstuurt.
De boodschap van Meau wordt gesteund door deskundige partijen: Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland en KPN. De zangeres schreef het liedje nadat ze haar volgers op Instagram opriep om hun ervaringen rondom ongewenst doorgestuurde intieme beelden met haar te delen. Zes van haar volgers deelden, begeleid door Fonds Slachtofferhulp, hun persoonlijke verhaal met Meau.
Geïnspireerd door deze verhalen vertellen het nummer en de video over de gevolgen, de schaamte en het schuldgevoel van iemand wiens intieme beeld is doorgestuurd. ‘Ik ben geraakt door deze verhalen en heb het veel te vaak van dichtbij meegemaakt dat intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar mensen waarvoor het niet bedoeld was’ zegt de zangeres. ‘Het grootste verschil maken we al door dit onderwerp openlijk met elkaar te bespreken. Het is belangrijk de focus te verleggen, van het slachtoffer naar het nooit doorsturen van intieme beelden van een ander.’
33.000 jongeren
Uit nieuw onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met het CBS, RIVM en de GGD’en blijkt dat 15% van de jongeren het afgelopen halfjaar intieme beelden van zichzelf naar iemand heeft gestuurd. Maar het online flirten gaat ook weleens mis: Eén op de honderd jongeren heeft in de afgelopen zes maanden meegemaakt dat hun eigen intieme foto of filmpje tegen hun wil werd verspreid.
‘Dat zijn omgerekend het afgelopen halfjaar alleen al ruim 33.000 jongeren’ stelt Willy van Berlo, expert seksueel geweld bij Rutgers. Ze juicht het initiatief van MEAU, KPN en de partners toe: ‘Slachtoffers van online seksueel grensoverschrijdend gedrag in deze vorm krijgen vaak te maken met shaming, een negatief zelfbeeld en victim blaming. Dit is erg schadelijk en sterker nog: degene die het doorstuurt komt er mee weg. We moeten ons veel meer richten op het doorbreken van deze schadelijke cultuur. ‘Stukje van Mij’ draagt daaraan bij en roept iedereen op naaktbeelden niet zomaar door te sturen.’
Nathalie Franse, expert online seksueel misbruik Fonds Slachtofferhulp: ‘De gevolgen van online shaming kunnen groot zijn: variërend van depressieve gevoelens en eenzaamheid tot soms zelfs suïcidale gedachten. ‘Stukje van Mij’ zorgt voor meer bewustwording en draagt bij aan erkenning. Zodat jongeren die dit meemaken, weten dat zij zich nergens voor hoeven schamen en dat de schuld altijd ligt bij de persoon die zonder toestemming een intiem beeld doorstuurt.’
Hoe was je dag online?
‘Stukje van Mij’ wordt begeleid door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland, 113 Zelfmoordpreventie en ervaringsdeskundige Francien Regelink en is tot stand gekomen met steun van KPN. Met als missie het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van zijn gebruikers te verhogen, is online veiligheid het eerste thema dat KPN aanpakt. Het internet moet namelijk een plek zijn die mensen verbindt, een plek die het beste in mensen naar boven haalt en niet verdeelt, aldus KPN. Hiermee hoopt KPN dit thema onder jongeren en binnen gezinnen bespreekbaar te maken. Zodat er thuis aan de eettafel ook eens wordt gevraagd: ‘Hoe was je dag online?’.
Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand? Praten over zelfdoding helpt en kan anoniem: chat via 113 Zelfmoordpreventie of bel gratis 0800-0113.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- jongeren
- sexting
- naaktbeelden
- intiem
- slachtoffers
- Meau
- Soa Aids Nederland
- Helpwanted
- KPN
- Rutgers
- Fonds Slachtofferhulp
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Life Trends-rapport: merkvertrouwen belangrijker
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing