Travel Trends 2024: Toerisme blijft groeien

Travel Trends 2024: Toerisme blijft groeien
  • Algemeen
  • 26 jun 2024 @ 09:09
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Volgens het nieuwste wereldwijde onderzoek van het Mastercard Economics Institute breekt de reissector in 2024 records. Het ‘Travel Trends 2024’-rapport biedt inzichten in de reisindustrie in 74 markten, waaronder Nederland.

Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe bij het Mastercard Economics Institute: ‘Ondanks onzekere factoren, zoals schommelende wisselkoersen, bloeit de reissector in 2024. Zo telden we dit jaar negen van de tien recorddagen in uitgaven voor cruises en luchtvaart. Europese reizigers verlengen hun reizen daarnaast gemiddeld met twee extra dagen, vergeleken met voor de pandemie.’

Toerismesector blijft groeien
Lechmanova vervolgt: ‘De reisindustrie blijft een van de meest veerkrachtige sectoren binnen de Europese economie. Ondanks de inflatie en de hogere rente na de pandemie, blijft de vraag naar reizen groeien. Europa telde bijvoorbeeld 2,91 miljard overnachtingen in 2023, vergeleken met 2,88 miljard in 2019. Daarbij blijkt dat Europese reizigers tegenwoordig langer op vakantie gaan. Ze gaan gemiddeld twee dagen extra weg. Dit is meer dan het wereldwijde gemiddelde van één extra dag per reis. Betaalbare bestemmingen en warmere klimaten vergroten deze trend. Voor elke stijging van 6 graden celsius in temperatuur, verlengt de reis met ongeveer 1 dag.’

Populaire bestemmingen in Europa
München is de populairste bestemming voor deze zomer (juni-augustus 2024), te danken aan het EK waarschijnlijk, maar de Nederlandse reiziger is voor de zomer van 2024 ook geïnteresseerd Jakarta (Indonesië), Split (Kroatië) en Tirana (Albanië). Het toerisme in Albanië groeit sterk met bijna tweeëneenhalf keer zoveel vluchten sinds 2019 en een stijging van het aantal toeristen van 12 miljoen in 2019 naar 17 miljoen in 2023.

Tussenseizoen wordt nieuwe hoogseizoen
Toeristen verschuiven hun reizen van het hoogseizoen (juli-augustus) naar het tussenseizoen: mei-juni en september-oktober. Het aandeel overnachtingen tijdens deze maanden is de afgelopen tien jaar met 1,8 procent gestegen. Dit maakt voortdurende groei in Europees reizen mogelijk ondanks capaciteitsbeperkingen in de zomer. Landen met de grootste verschuiving weg van de piekmaanden zijn onder andere Kroatië, Griekenland, Portugal en Italië. Ook noordelijke landen zoals Denemarken, Zweden, Finland en Nederland zien deze trend.

Toeristen in Nederland geven steeds meer uit aan dineren
Het Travel Trends-rapport laat ook zien dat toeristen steeds meer uitgeven aan dineren. Lechmanova: ‘Dit geldt zowel voor casual als fine dining. Voornamelijk de belangstelling voor een relaxte en toegankelijke sfeer wordt steeds populairder. Zo waren de uitgaven van toeristen aan casual dining in Nederland 27,9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, maar ook de belangstelling voor luxe en verfijnd dineren is gegroeid, die uitgaven stegen met 18,8 %.’

Luxe versus budgetbestemmingen
Meer dan de helft van de twintig duurste zomerbestemmingen in Europa ligt in Italië, zoals Taormina en de kust rondom Rimini. Franse dorpen aan de Côte d’Azur, zoals Ramatuelle, Saint-Tropez en Cannes, behoren ook tot de top-20 luxe bestemmingen. De meest betaalbare zomerbestemmingen zijn hoofdsteden zoals Boekarest, Warschau, Boedapest en Praag, en Spaanse stranden zoals de Costa Brava en Costa Del Sol.
Lees hier het volledige rapport Travel Trends 2024: Breaking Boundaries. Andere rapporten en inzichten van het Mastercard Economics Institute zijn hier te vinden.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken