Marketeers worstelen met hoeveelheid data
- B2b
- 14 sep 2021 @ 08:57
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 14 sep 2021 @ 08:57
- Sjaak Hoogkamer
Uit recent onderzoek van DVJ Insights onder marketingprofessionals in Europa blijkt dat 72% van alle marketeers de toenemende beschikbaarheid en toepassing van data als de grootste uitdaging voor de toekomst zien.
In vergelijking met eerdere onderzoeken onder marketeers door bureau blijkt dat de meest impactvolle factor voor groei anno 2021 de wijze is waarop bedrijven in staat zijn om beslissingen in de organisatie te ondersteunen met data. Voor het succesvol integreren van datadriven decision making ligt de uitdaging vooral in het vinden van de juiste mensen om data gericht toe te passen. Het zijn de eerste resultaten van de 5e editie van het Brand Growth Onderzoek van DVJ Insights onder meer dan 2.000 marketingprofessionals in Europa en daarmee volgens het bureau het grootste onderzoek onder marketeers naar groei.
Belangrijkste resultaten en conclusies
Google trends laat al zien dat er steeds meer aandacht is voor data. Als we het zoekvolume van de laatste 10 jaar op een rijtje zetten, dan zien we een toenemende aandacht voor data. De laatste jaren is niet zozeer de hoeveelheid data trending, maar met name de wijze waarop met deze data moet worden omgegaan.
Centraal in het onderzoek staat het ophalen van de belangrijkste drijfveren voor succes. 72% van de succesvolle bedrijven (‘winners’) maakt meer gebruik van datadriven decision making tegenover 39% van de bedrijven die dat niet of minder doen en ook minder goed presteren (‘losers’).
Niet eerder was het verschil tussen winners en losers zo groot. De juiste toepassing van data blijkt belangrijker te zijn dan consistent marketingbeleid, innovatie en het kiezen van het juiste mediabeleid en is daarmee beslist geen hype. Dit bleek ook al uit ander door DVJ uitgevoerd onderzoek onder marketeers waar hetzelfde percentage, 72% van alle marketingprofessionals, aangaf dat de toenemende complexiteit van het gebruik van data de grootste impact zal hebben op het marketingvak in de toekomst.
Interessante uitkomst is volgens DVJ Insights dat van alle uitdagingen die marketingprofessionals zien bij het integreren van data, het hebben van de juiste mensen de grootste is. In de ontwikkeling van op “ervaring en buikgevoel” naar het “volledig data gedreven” gaat het niet meer om het vinden van de juiste data of het gebruik van de juiste tools, maar om uit die enorme hoeveelheid data die er is de juiste beslissingen te nemen. ‘Bepaal wat echt belangrijk is, durf te kiezen en focus je vooral op die KPI’s,’ aldus Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] “Merken moeten inspelen... 19-11-2024
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024