[onderzoek] ‘Kremlin-propaganda beïnvloedt het Europese publiek’
- Media
- 14 nov 2024 @ 07:51
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 14 nov 2024 @ 07:51
- Michiel van Zaane
Promovendus Aiden Hoyle van de Universiteit van Amsterdam onderzocht de werking en effecten van Russische staatspropaganda. Hij vond bewijs dat bepaalde narratieven vanuit het Kremlin daadwerkelijk meetbare invloed hebben op publiek in Europa.
Dat stelt Hoyle in zijn proefschrift Weapons of Mass Division: Psychological Responses to Russian State-Sponsored Narratives in European Audiences, dat hij op vrijdag 15 november verdedigt. Twee belangrijke nieuwssites die zich richten op een internationaal publiek, vormen de spil van de Russische inspanningen: RT (voorheen bekend als Russia Today) en Sputnik. Beide worden rechtstreeks gefinancierd door het Kremlin (en beide zijn verboden in de Europese mediaomgeving na de invasie van Oekraïne). Zowel RT als Sputnik zijn actief op meerdere media, waaronder televisie, radio en online, en beide werken in meerdere talen om verschillende regio's te bedienen.
Rechtstreeks van de bron
Hoyle: ‘In tegenstelling tot andere desinformatie komt de inhoud van RT en Sputnik rechtstreeks van de bron zelf. Hun aanpak lijkt te zijn om heel veel content te verspreiden en te kijken wat aanslaat. Ze pikken vaak onderwerpen op die al gevoelig liggen in een bepaald land en proberen dan zout in de wond te strooien. Maar de overall effecten van wat ze doen worden tot nu toe niet goed begrepen, dus daar wilde ik naar kijken.’
Hoyle onderzocht de mechanismen achter de propaganda en testte die mechanismen vervolgens onder experimentele omstandigheden in onder andere Nederland en Letland. Op basis van verschillende psychologische theorieën ontwikkelde hij modellen om te verklaren hoe propaganda het publiek zou kunnen beïnvloeden. Toen Hoyle de modellen ging testen, ontdekte hij dat ze kleine, maar betekenisvolle reacties opwekten bij verschillende Europese publieken. ‘Er is nog weinig psychologisch onderzoek gedaan op dit gebied, dus mijn studie kan vooral als eerste verkenning worden beschouwd. Naarmate we dit onderwerp verder onderzoeken en de mechanismen achter dergelijke propaganda beter begrijpen, zullen we waarschijnlijk bredere resultaten beginnen te zien.’
“Rotten Europe”
De belangrijkste verhaallijnen in de Russische informatie richten zich op het afschilderen van Europese staten als kwetsbaar, chaotisch en moreel corrupt. Uitdrukkingen als Gayropa of Rotten Europe worden gebruikt om Europese – en meer in het algemeen, westerse waarden – af te schilderen als slechter makend. Er wordt vaak bericht over vermeend politiek disfunctioneren, institutioneel falen, maatschappelijke verdeeldheid en de veronderstelde negatieve gevolgen van immigratie.
In Nederland schetst RT bijvoorbeeld een 'liberale chaos', gekenmerkt door hoge criminaliteit, inefficiënte instituties en een bevolking die verdeeld is door onconventionele levensstijlen. In Letland richt Sputnik zich meer op het presenteren van het Baltische land als een falende staat als gevolg van geopolitieke verschuivingen richting de EU en de NAVO, en een staat waarin Russischtaligen worden gediscrimineerd.
Bestendigen Russischtalige identiteit
Vooral Russischtaligen in Letland leken het meest getroffen door de propaganda, waarbij het niveau van ervaren discriminatie steeg na blootstelling aan de propaganda. Bovendien leken de gevoelens van discriminatie ook te leiden tot een groter gevoel van groepsidentiteit, wat suggereert dat de beweringen van het Kremlin over Russofobie zouden kunnen helpen om de Russischtalige identiteit te bestendigen.
‘Al met al levert mijn onderzoek overtuigend bewijs dat kwaadaardige informatie vanuit het Kremlin mensen in Europa beïnvloedt. Dit vult een belangrijk leemte in ons begrip van de invloed van Russische propaganda en suggereert dat er nog veel meer onderzoek nodig is’, zegt Hoyle.
Bron: UvA.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024