187 AH to go's vieren verjaardag

187 AH to go's vieren verjaardag
  • Food-en-retail
  • 15 nov 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingConceptenFood

'Koekje meneer?' De vaste medewerker bij AH to go op Amsterdam Centraal deelt stroopwafels uit wegens het 25-jarig bestaan vandaag van de retailformule. Rob Heesen (Albert Heijn): 'We blijven we ons richten op verdere groei en uitbreiding.'

Met de eerste AH to go, 25 jaar geleden, deed de zogenaamde 'gemakssuper' zijn intrede in Nederland, signaleert Albert Heijn, met een afgestemd assortiment voor onderweg of om de hoek. De winkels, gekenmerkt door snelle transacties, zijn te vinden op stations, universiteiten, ziekenhuizen, hogescholen, kantoren en tankstations. De eerste kassaloze AH to go in de metro op Amsterdam Centraal, trok internationale aandacht zoals van de Lebensmittel Zeitung, met een reportage van de schrijver dezes.

De supermarktketen verwacht dat AH to go de komende jaren verder zal groeien en ontwikkelen. Intussen hebben ook andere retailformules ingehaakt op het concept. Albert Heijn wil echter voorop blijven lopen.

25 jaar geleden werd de eerste AH to go geopend op station 's-Hertogenbosch. Inmiddels is de formule uitgegroeid tot 187 AH to go’s door het hele land waar wekelijks miljoenen klanten over de vloer komen voor een breed assortiment lekker, gezond en betaalbaar eten en drinken voor onderweg. 'De meest verkochte producten zijn een kop koffie, croissant, broodje kip pesto tot een 'Sprank appel' en lunchsalades. Bij AH to go is voor ieder wat wils. Het assortiment is in de loop der jaren fors uitgebreid en veranderd, maar de focus op gemak is een consistente factor. AH to go past regelmatig het assortiment aan op basis van trends en de behoefte van klanten. Zo was AH to go de eerste die een quinoasalade verkocht en introduceerde onlangs een Italiaanse broodjeslijn en avocadobowls', aldus het retailmerk.

Rob Heesen, verantwoordelijk voor partnerships en business development bij Albert Heijn: 'Waar AH to go 25 jaar geleden begon als een zogenaamde ‘avondwinkel’ is het mooi om te zien hoe we vandaag de dag zijn uitgegroeid tot de eerste keuze voor een kop koffie of een lekker broodje of gezonde salade voor onderweg. Ook in de toekomst blijven we ons richten op verdere groei en uitbreiding van het aantal to go’s met een relevant aanbod voor onze klanten.'

Hoe het allemaal begon 
In 1999 was het nog niet heel gangbaar om buiten de deur koffie te drinken en een broodje te eten. Mensen waren gewend om met een thermosfles koffie de trein in te stappen, memoreert AH. 'In 1999 zette Albert Heijn samen met NS een belangrijke stap in de wereld van gemakswinkels met de opening van de allereerste AH to go op station 's-Hertogenbosch. De eerste AH to go, die toen nog Albert Heijn-gemakswinkel heette, ging op 15 november 1999 open. Met deze nieuwe winkel introduceerde Albert Heijn een innovatief concept dat speciaal was ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van forenzen en reizigers die snel iets lekkers te eten of drinken wilden meenemen. Vanaf het begin was de formule een succes. Binnen een half jaar waren er vijf winkels geopend. Inmiddels is er op 46 stations een AH to go te vinden.'  

Traktatie
Op de oprichtingsdag, vandaag op 15 november 2025, delen winkelmedewerkers op de NS-stations gratis stroopwafels uit, ontvangen klanten gedurende twee weken 25% korting op de nieuwe Italiaanse broodjeslijn en is er een winactie met als prijs een jaar lang gratis koffie bij AH to go. Bekijk hier het jubileumfilmpje.
(PvWK | beeld: AH) 

foto boven: Albert Heijn en BP starten uitrol AH to go naar ruim 100 tankstations (archieffoto)

Campagnebeeld

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken