Roorda, Rijksoverheid en Donnie lanceren Knalplanga

  • Bureaus
  • 12 dec 2018 @ 10:41
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MuziekCampagnesCommercialsCommunicatieOverheid

Het vuurwerk barst weer bijna los en daarmee dus ook de letselschade. De Rijksoverheid start samen met Roorda Reclamebureau een campagne gericht op jongeren, met de populaire rapper Donnie in de hoofdrol. Met 'Knalplanga' maakt hij de vuurwerkbril hip.

Afgelopen zomer had Donnie een grote hit (2,4 miljoen Spotify-plays) met zijn 'Snelle Planga'. Deze opvallende zonnebril ging al snel viraal. Toen Roorda Reclamebureau in de herfst werd gebriefd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op een campagne ter promotie van veilig omgaan met vuurwerk (waarbij de vuurwerkbril een prominente rol speelt) werd er al snel een één-tweetje gemaakt met Donnie. Het resultaat is een nieuwe single, videoclip, radio en online campagne.

Met zijn nieuwe hit 'Knalplanga' promoveert Donnie de vuurwerkbril tot een hip eigentijds accessoire. 'Als de pijl de lucht kust, protectie, knal bewust.' Zo geeft hij het goede voorbeeld en suggereert op geheel eigen wijze het gebruik van een aansteeklont ('Ik heb een pijl met een lange lont, knalplanga op, ik raak niet gewond') en de lanceerstandaard voor vuurpijlen. In de clip figureren naast Donnie’s Knaltanga’s oa. Ruben van der Meer, Frank Evenblij, Leipe Dennis en regisseur Martin Koolhoven. 

Joeri Jansen, creatief directeur Roorda: 'Met traditionele media bereik en beweeg je jongeren niet om een vuurwerkbril te dragen tijdens het afsteken. Met unieke relevante content doe je dat wel. Al voor de release van de clip is Knalplanga al flink opgepakt door jongeren blogs en social media. Complimenten ook voor de mensen bij het ministerie die ons en Donnie de vrije hand gaven om iets te maken dat jongeren aanspreekt. Als alles volgens plan gaat knalt straks op menig oudejaarsfeest de Knalplanga hit door de speakers. Een betere reminder kun je niet hebben.'

Credit

Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Bureau: Roorda Reclamebureau

Creatie: Willem Droog, Stefan Apswoude, Joeri Jansen, Tom van der Veldt en Dyon Ruiter

Account: Ellis Vis, Hans Bauman

Strategie: Floor Busch

Regie: Michael Middelkoop (CZAR)

Muziek: Bas Bron en Donnie

Camera: Thomas van Krugten

Edit: Maarten Ernest

Post productie: Storm postproductie

Fotografie: Darren Smith

Productie bureau: Marcel Ossendrijver

Styling: Lissa Brandon

Hair & Make-up: Kira Kroegman

Art department: Klaas Wijnberg

Verantwoordelijk bij Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: Richard Visser en Sabah Fakhir.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken