Mini-docu: Plastic Whale en NN tegen plastic soup

  • Bureaus
  • 12 okt 2020 @ 11:09
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Case Study

Plastic Whale en NN Group lanceren een online mini-documentaire over de strijd tegen de plastic soep. Kumpany ontwikkelde het format en videobureau BetterMatter tekende voor de productie.

In ‘De Plastic S(l)oep’ ontmoet onderzoeksjournalist Jeroen Smit vier duurzame rolmodellen die strijden tegen de plastic problematiek.

Dat steeds meer mensen zich bewust zijn van de desastreuze gevolgen van de groeiende berg plastic afval is een mooie start, maar volgens de NN en Plastic Whale is er meer nodig. Elk jaar wordt wereldwijd zo’n honderd miljard dollar aan plastic weggegooid. Omdat al die flessen, rietjes en tandenborstels niet vergaan, groeit de plastic soep onverminderd hard door. Nederland heeft als doel om in 2030 de helft minder nieuw plastic te gebruiken en wil in 2050 naar een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen. Om tot die circulaire economie te komen, moet er eerder vandaag dan morgen nog veel veranderen.

Boot van grachtenplastic

Plastic Whale, gestart door Marius Smit, is een sociale onderneming met een missie en enthousiasmeert mensen om actief een bijdrage te leveren aan de strijd voor plasticvrij water. Deze online documentaire vertelt de inspirerende verhalen van Saskia Studer (The Great Bubble Barrier), Lars van Zutphen (Morssinkhof Rhymoplast), Nicholas Heiner (Olympisch zeiler) en Eric van Eerdenburg (Mojo/Lowlands). In één van de Plastic Whale boten van grachtenplastic vaart Jeroen Smit door Amsterdam. Onderweg pikt hij de boegbeelden op die ieder op hun eigen manier het plasticprobleem aanpakken. Ze laten de urgentie zien én zijn het bewijs dat we met elkaar snel in actie kunnen komen. Jeroen Smit: ‘Ik ben onder de indruk van hun creatieve ideeën. Er moet echt iets veranderen in het gebruik en hergebruik van plastic, dat is wel duidelijk.’

NN Plastic Pledge

NN Group ondersteunt Plastic Whale met de financiering van deze film. Eerder ondertekende NN een belofte om haar kantoren zoveel mogelijk plasticvrij te maken. Deze ‘NN Plastic Pledge’ en de samenwerking met Plastic Whale is voor NN Group onderdeel van een breder programma om haar eigen kantooromgeving verder te verduurzamen.

‘De Plastic S(l)oep’ is voor iedereen gratis te bekijken bij Plastic Whale: www.plasticwhale.com. Wie na het bekijken van de film direct in actie wil komen, vindt op deze site praktische tips om zich aan te sluiten bij de missie van Plastic Whale.

 

CREDITS

Plastic Whale

Marius Smit, Jutta van Ballegooijen

NN Group

Erik van Leeuwen, Remco Barbier

Kumpany

Creatie: Floris Kruijer, Mark Beuving

Strategie: Jan Paul de Wildt

Account: Brechtje Peters

BetterMatter

Regie: Floris Kruijer

Dop: Laurens Verwoest

Producer: Jennifer Bootsma

Editor: Zoey van der Heijden



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken