Mini-docu: Plastic Whale en NN tegen plastic soup
- Bureaus
- 12 okt 2020 @ 11:09
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Case Study
- 12 okt 2020 @ 11:09
- Sjaak Hoogkamer
Plastic Whale en NN Group lanceren een online mini-documentaire over de strijd tegen de plastic soep. Kumpany ontwikkelde het format en videobureau BetterMatter tekende voor de productie.
In ‘De Plastic S(l)oep’ ontmoet onderzoeksjournalist Jeroen Smit vier duurzame rolmodellen die strijden tegen de plastic problematiek.
Dat steeds meer mensen zich bewust zijn van de desastreuze gevolgen van de groeiende berg plastic afval is een mooie start, maar volgens de NN en Plastic Whale is er meer nodig. Elk jaar wordt wereldwijd zo’n honderd miljard dollar aan plastic weggegooid. Omdat al die flessen, rietjes en tandenborstels niet vergaan, groeit de plastic soep onverminderd hard door. Nederland heeft als doel om in 2030 de helft minder nieuw plastic te gebruiken en wil in 2050 naar een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen. Om tot die circulaire economie te komen, moet er eerder vandaag dan morgen nog veel veranderen.
Boot van grachtenplastic
Plastic Whale, gestart door Marius Smit, is een sociale onderneming met een missie en enthousiasmeert mensen om actief een bijdrage te leveren aan de strijd voor plasticvrij water. Deze online documentaire vertelt de inspirerende verhalen van Saskia Studer (The Great Bubble Barrier), Lars van Zutphen (Morssinkhof Rhymoplast), Nicholas Heiner (Olympisch zeiler) en Eric van Eerdenburg (Mojo/Lowlands). In één van de Plastic Whale boten van grachtenplastic vaart Jeroen Smit door Amsterdam. Onderweg pikt hij de boegbeelden op die ieder op hun eigen manier het plasticprobleem aanpakken. Ze laten de urgentie zien én zijn het bewijs dat we met elkaar snel in actie kunnen komen. Jeroen Smit: ‘Ik ben onder de indruk van hun creatieve ideeën. Er moet echt iets veranderen in het gebruik en hergebruik van plastic, dat is wel duidelijk.’
NN Plastic Pledge
NN Group ondersteunt Plastic Whale met de financiering van deze film. Eerder ondertekende NN een belofte om haar kantoren zoveel mogelijk plasticvrij te maken. Deze ‘NN Plastic Pledge’ en de samenwerking met Plastic Whale is voor NN Group onderdeel van een breder programma om haar eigen kantooromgeving verder te verduurzamen.
‘De Plastic S(l)oep’ is voor iedereen gratis te bekijken bij Plastic Whale: www.plasticwhale.com. Wie na het bekijken van de film direct in actie wil komen, vindt op deze site praktische tips om zich aan te sluiten bij de missie van Plastic Whale.
CREDITS
Plastic Whale
Marius Smit, Jutta van Ballegooijen
NN Group
Erik van Leeuwen, Remco Barbier
Kumpany
Creatie: Floris Kruijer, Mark Beuving
Strategie: Jan Paul de Wildt
Account: Brechtje Peters
BetterMatter
Regie: Floris Kruijer
Dop: Laurens Verwoest
Producer: Jennifer Bootsma
Editor: Zoey van der Heijden
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Green Food Lab in zee met met... 10-01-2025
- Campagne Natuurhuisje voor derde... 10-01-2025
- Jumbo scoort dankzij samenwerking... 09-01-2025
- Campagne toont genadeloze impact van... 08-01-2025
- TopParken introduceert Bob de... 08-01-2025
- LOI lanceert campagne 'De Dagdroom... 07-01-2025