'OpenAI is intimiderend, maar uiteindelijk ook verrijkend'
- Bureaus
- 18 jun 2024 @ 07:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Cannes
- 18 jun 2024 @ 07:04
- Sjaak Hoogkamer
Met de komst van OpenAI balanceert de creatieve industrie tussen vrees en hoop (of positiever gesteld: grote verwachtingen). Gaan er koppen rollen, worden we overspoeld door fakenews en komt creativiteit straks uit hetzelfde potje? Volgens Mira Murati CTO van OpenAI zal het zo’n vaart niet lopen.
Murati (zie foto boven) had met David Droga, CEO Accenture Song, op maandag 17 juni in Cannes een gezellig en onderhoudend praatje op het podium over de vraag of OpenAI de menselijke creativiteit gaat wegvagen.
Murati begint met een prachtige anekdote. Haar moeder begrijpt geen snars van wat zij doet bij OpenAI en Murati opent de module en zegt tegen haar moeder dat ze alles mag vragen, gewoon door vragen in te tikken. Na een paar voorbeelden wil haar moeder van OpenAI weten wanneer Murati gaat trouwen. ‘Daar moest ik haar even uit de droom helpen (lachend), want OpenAI is geen tovermachine. Technologie kan niet overal antwoord op geven.’
Maar dat AI de wereld nu al heeft getransformeerd en in een stevige houdgreep heeft moge duidelijk zijn. Volgens Droga is vooral de snelheid van acceptatie van OpenAI zo indrukwekkend. Murati: ‘Het is al mainstream en dat is verrassend snel gegaan. De technologie van OpenAI is heel toegankelijk en dat maakt dat mensen het supersnel hebben omarmd. Meestal duurt het een paar jaar voordat mensen het hebben geadopteerd, maar dit is echt een revolutie.’
Droga gaat uiteraard in op de vrees van veel mensen dat OpenAI veel overbodig gaat maken. Murati blijft uiterst kalm en reageert: ‘Het is heel simpel: we moeten met elkaar een balans vinden. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, niet alleen van ons. Het kan een mooie ontwikkeling zijn of juist een vreselijke, het is aan ons wat we ervan maken en hoe we deze technologie gaan verweven met ons leven. Banen, skills, rollen, het is echt afhankelijk van hoe we samen de samenleving met deze tech opnieuw gaan vormgeven.’
Ze benadrukt dat creativiteit juist een heel andere dimensie krijgt. ‘Natuurlijk is de disruptie groot en zijn mensen bang, maar AI moet je echt leren begrijpen. Het staat je vrij om het te gebruiken. In een lab-situatie kunnen we veel zaken niet testen, dat gebeurt nu in de maatschappij. Het is dus aan ons allen de taak om desinformatie en deepfakes te voorkomen. Er zal een soort van content governance moeten komen, een robuuste structuur waarin we tekst en visuals goed en betrouwbaar gebruiken.’
Vooral met het oog op de komende verkiezingen in de USA ligt misbruik op de loer. Murati: ‘Veiligheid staat voorop, altijd. Daarom is het zo belangrijk om data en modellen meteen goed te krijgen. Ik begrijp de angst bij mensen, maar ik wil toch benadrukken dat wij in de bestuurderstoel zitten.’
Toch is Droga nog niet overtuigd, vooral ook als kinderen OpenAI ontdekken en ermee aan de gang gaan. Murati blijft onverbiddelijk positief denken: ‘Ik zou zeggen: wees niet bang. Pas het in in je dagelijks leven en wees alert op issues. We gaan onze mogelijkheden op het gebied van creativiteit enorm uitbreiden, zie het als een bondgenoot en niet als vijand.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Meeuwen uitgelachen, nu een lachende eekhoorn bij Allianz Direct
- Nederland pakt twee Grands Prix in Cannes
- McDonald's komt met eigen Tikkie: de Maccie
- Hubo kiest Abovo Maxlead als mediapartner
- Campagne Frans Hals Museum vanwege thuiskomst meesterwerken
- Wibra en Henny Huisman onthullen Huisman/-vrouw 2024
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Teamleader: focus op... 28-06-2024
- De marketingtransfers van week 26,... 28-06-2024
- Nieuwe bewustzijnscampagne rondom... 28-06-2024
- Codarts lanceert mini-docu: “je hebt... 28-06-2024
- Zilveren Kruis agendeert... 27-06-2024
- Gardeners groeit door26-06-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing