TikTok: Geen spionage, maar slimme AI-tools voor merken

TikTok: Geen spionage, maar slimme AI-tools voor merken
  • Bureaus
  • 21 jun 2024 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • CannesMarketing

TikTok heeft grote plannen, vooral op het gebied van AI en hoe daarmee adverteerders een betere ‘verbinding’ met de gebruikers kunnen krijgen. En of TikTok last heeft van de hardnekkige verdachtmakingen dat het een geraffineerd Chinees spionageplatform is? ‘Wat we nu weten is dat hiervan absoluut geen sprake is.’

Kate Jhaveri, global head of marketing TikTok licht toe: ‘Uiteraard zijn we op de hoogte van de aantijgingen, maar ons antwoord is altijd dat er geen sprake is van inmenging vanuit China of welk ander land dan ook. Onze algoritmes worden niet gemanipuleerd. Het gaat erom dat onze gebruikers in alle veiligheid content kunnen delen op grote schaal. TikTok is een platform voor het delen van verhalen, niet meer of minder.’

‘TikTok heeft het delen van content op wereldschaal gedemocratiseerd’
Volgens Jhaveri heeft TikTok het delen van content op wereldschaal gedemocratiseerd en heeft het medium entertainment opnieuw gedefinieerd. ‘Feitelijk is onze missie dat mensen nieuwe dimensies in muziek, sport, mode, films en allerlei andere interessegebieden ontdekken. TikTok is een groot ontdekkingsplatform. Het is een eigenzinnige gemeenschap die graag verhalen en interesses deelt. Dat is mijn uitdaging als CMO, om juist dat gevoel en die intentie te versterken. We hebben al veel gebruikers, maar er altijd nog marktaandeel te winnen.’

‘Uit eigen onderzoek blijkt dat ons publiek advertenties helemaal niet vervelend vindt’
Sofia Hernandez, global head of businessmarketing, voegt daar graag aan toe dat het medium een ‘geweldig Umfeld biedt voor merken en adverteerders.’ En dat eigen onderzoek aantoont - hoe voorspelbaar - dat het publiek van TikTok advertenties helemaal niet vervelend vindt (79%), zolang de ads maar authentiek zijn en ‘verbinding maken’ met de gebruikers. ‘Adverteerders moeten zich kwetsbaar opstellen. We zijn een platform waar miljarden mensen elkaar opzoeken. Als merk moet je creatief en oprecht zijn om het hart van de consument te winnen.’ Als voorbeeld geeft ze de advertenties/promotie van het Four Seasons Resort in Orlando van Walt Disney. Zij waren heel slim ingesprongen op een filmpje van een TikTok-gebruiker die haar familie had gefilmd en de vraag had gesteld: Wie wil naar het Four Seasons? Vader en kinderen riepen uiteraard allemaal: Ik! Vervolgens had het resort het gezin uitgenodigd naar Orlando te komen en daar vrolijke resortvideo’s op te nemen en op TikTok te delen. Promo en succes verzekerd! Volgens Hernandez een mooi voorbeeld van ‘moedige creativiteit’ en zo anders dan een ordinaire commercial. Inmiddels is de video van het resort 140 miljoen keer bekeken.

Digitale avatars
Adrienne Lahens is global head of operations en verantwoordelijk voor marketing solutions. Volgens haar zal de komst van de AI in de vorm van onder andere Symphony Digital Avatars bij TikTok, marketeers ‘ongekende mogelijkheden bieden voor een wereldwijde kennismaking met hun merken en producten.’ Ze geeft de verzekering dat de avatars nagenoeg als ‘gewone’ mensen kunnen overkomen en om dat te bewijzen laat ze een video zien waarin zijzelf optreedt als avatar die moeiteloos 30 talen spreekt. Lahens geeft toe dat AI ook angst kan aanwakkeren, maar zoals alles bij TikTok is feitelijk in de basis alles positief, dus ook de komst van AI. ‘Dit is een creatieve revolutie, wees niet bezorgd, dit ontsluit zoveel nieuwe mogelijkheden om contact te maken met je doelgroep.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken