[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen

[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen
  • Food-en-retail
  • 26 jun 2024 @ 11:52
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

La Place is zonder meer een sterk en mooi merk, maar kan het zich na de verzelfstandiging permitteren om te blijven innoveren en op niveau te investeren?

La Place is begin 2016 na het faillissement van V&D ingelijfd door Jumbo. Reden: het hoog kwalitatieve foodassortiment sloot strategisch prima aan bij de toenmalige aspiraties van Jumbo en gaf het merk een entree in de groeiende out of home markt. Nu, na bijna 8 jaar, wordt La Place buiten de deur gezet en gaat zelfstandig verder.

La Place, de gamechanger

La Place was vanaf het prille begin in 1987 een inspirerende en onderscheidende vers-formule in de horeca met verrassende producten en recepten die tot eind 2015 onder de hoede van het V&D-concern opereerde.De formule was voor die tijd zeer innovatief en bood als eerste horecaformule natuurlijke, dagverse en huisgemaakte producten. Tegenwoordig tref je er ook ambachtelijke streekproducten aan.

La Place zit boven op de langdurige trend van verse en lekkere voeding. De formule is een combinatie van de markt in de vorm van een selfservice restaurant. De keten was er ook al vroeg bij met een assortiment biologische producten.

Op dit moment heeft La Place 60 vestigingen in Nederland en een 10-tal locaties in het buitenland en kende in 2023 een goed jaar met een 134 miljoen euro omzet. Die omzet heeft in het verleden op een hoger niveau gelegen en daarmee is de honger naar groei begrijpelijk. Het concept kan dat ook dragen, mits het innoveert en investeert.

La Place buiten de Jumbodeur gezet

In 2021 gaf de toenmalige directie van Jumbo nog aan dat ze La Place wilden uitbreiden met een upgrade van de formule tot La Place Express. De huidige aandeelhouders Jumbo Food Groep en Vermaat (die de meeste restaurants heeft) zetten echter na een interne strategische heroverweging de La Place organisatie buiten de deur. Ze willen nog wel deels aandeelhouder blijven, maar de aansturing van de organisatie komt elders te liggen.

Jumbo heeft sinds de directiewisseling de focus meer op de core business, de supermarkten en nadat de sponsoractiviteiten gestopt zijn wordt nu dus ook La Place verzelfstandigd. Voor Jumbo lijkt dit een goede keuze, voor La Place is het nu afwachten. Veel hangt af wie de nieuwe sterke strategische partner en investeerder gaat worden.

De huidige eigenaren willen dus nog wel kapitaal verschaffen, maar zullen als aandeelhouders eerder een passieve rol aannemen. Aangezien La Place ook internationaal opereert is er een gerede kans dat buitenlandse foodbedrijven zich melden. De nieuwe joint-venture bestaat ook uit het meenemen van een groot aantal van de huidige wedewerkers. Deze stap van zal ook de mensen van Hema aan het denken hebben gezet aangezien Jumbo Food Groep ook mede-eigenaar van Hema is.

La Place, love at first bite

De beslissing om La Place buiten de deur te zetten zal best lastig geweest zijn, maar helpt Jumbo wel om de focus op de kernactiviteiten, de supermarkten, te houden. Het moet gezegd worden: ik kom graag en vaak bij La Place en zeker al vanaf de start. Daarbij had ik toen nog als fabrikant in levensmiddelen het geluk om in de beginfase het mooie startverhaal van de oprichter Paul Bringmann zelf te horen samen met de NIMA-merkartikelengroep. De formule is sterk en spreekt velen aan en wil vooral ook doorgroeien, maar in de foodwereld is het noodzakelijk dat je formules blijft vernieuwen, dus innovatie is een must. Zeker omdat concurrenten het vers-concept van La Place hebben geïmiteerd, of nog gaan doen. Het is van vitaal belang dat er een sterke kapitaalachtige partner instapt in de aangekondigde joint venture.

Opvallend is dat Jumbo, de enige eigenaar van de merknaam La Place, deze voor 17,6 miljoen euro in de boeken heeft staan bij Jumbo. Dat lijkt mij behoorlijk te laag gewaardeerd, gezien de lange staat van verdienste en vele fans van het merk. Tijd voor een serieuze Brand Valuation Motor – waardering van de Merkcommissarissen. Wordt vervolgd. Kom op La Place, toon je merkkracht!

Fotocredits: persdienst La Place

Leo van Sister

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken