[column] Een goede pay-off schrijf je voor altijd

[column]  Een goede pay-off schrijf je voor altijd
  • Bureaus
  • 4 sep 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • CopywritingCommunicatie

Laat ik het voor een keer onbeschaamd onbescheiden aanvliegen. Hier wat pay-offs die ik zelf bij elkaar schreef door de jaren heen. Een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Al 't goeie komt van Melkunie koeien. Red Band, als je voor pret bent.

En: ...., daar kun je mee thuis komen, als praktisch verbindende paraplu voor alle mogelijke verkeerscampagnes van het ministerie van Verkeer.

Er is er in ieder geval een die niet door de tijd is platgewalst.

De 'slimme meid' regel zie en hoor ik nog geregeld op poppen in de media. Die heeft kennelijk het collectief geheugen gehaald.

Veel meer kun je je niet wensen als copywriter.

Eigenlijk moet dat ook je standaard ambitie zijn. Een duurzame pay-off. Een relevante, kern rakende en aansprekende regel die het merk kan verankeren.

Zo een die zich in het consumentenbrein settelt en er nooit meer uit verdwijnt. Zo'n regel die je merk top voorkeurspositie geeft in de categorie. Voor jaren.

Een pay-off schrijf je niet voor een campagne. Je schrijft 'm voor het merk. Een pay-off wordt deel van de identiteit, drager van het hele merkbouwwerk.

Een sterke pay-off is een fundament. Je moet 'm blijven helpen. Je moet die merkregel invulling blijven geven. Zo creatief mogelijk en zo lang mogelijk.

Maar doe je dat consistent, dan loop je de kans iedereen omver te blazen. Voor 'Even Apeldoorn Bellen' is op die manier geschiedenis geschreven.

Schrijf 'm voor de eeuwigheid: wat mij betreft de enige regel als je aan een pay-off werkt. Alles kan, alles mag, als het 't merk maar past als een jas.

Het mag grappig zijn, zolang het nog net geloofwaardig is: Wij van WC Eend adviseren WC Eend. Of vrij arrogant als dat niet misstaat: ABN Amro, de bank.

Of stellig, zolang het klopt voor het merk: BMW maakt rijden geweldig. Het mag confronterend als dat nodig is: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

Zelfs woordspel kan werken als het precies zegt wat je wilt: Je moet de groenten van Hak hebben. Zo'n regel kunnen schrijven, wat een feest.

Een payoff om dit verhaaltje mee te eindigen? Just do it en think different.
 

Peter van der Wijk
corporate remote copywriter

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken