'Never Just a Period': Libresse start campagne voor betere menstruatie-educatie

'Never Just a Period': Libresse start campagne voor betere menstruatie-educatie
  • Bureaus
  • 7 apr 2025 @ 14:46
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse vrouwen+ ervaart hun menstruatie als moeilijker of gecompliceerder dan vooraf verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van Libresse (Essity). De campagne ‘Never Just a Period’ moet het gesprek over menstruatie normaliseren en de kenniskloof verkleinen.

Veel vrouwen+ voelen zich niet goed voorbereid op hun eerste menstruatie. Wereldwijd geldt dit voor 80% van de ondervraagden, in Nederland voor 39%. Ook later in het leven blijft de kennis achter: 42% zegt onvoldoende inzicht te hebben in hun eigen lichaam. Onzekerheid over cyclusduur, bloedkleur en tussentijdse bloedingen komt veel voor.

Ongemakkelijk

Volgens Dorothée Vanderbroeck, Senior Brand Manager bij Libresse, worden negatieve ervaringen vaak versterkt door een gebrek aan basiskennis. ‘Voorbereid zijn, begrijpen wat er gebeurt en toegang hebben tot producten helpt meisjes+ om zich zekerder te voelen en erover te durven praten.’

Communicatie met zorgverleners blijkt lastig. In Nederland voelt 28% van de vrouwen+ zich ongemakkelijk om menstruatieklachten te bespreken, 12% mist praktische oplossingen. Als gevolg zoekt 43% wereldwijd naar informatie via sociale media, vaak zonder betrouwbare bron.

Campagne legt nadruk op educatie en erkenning

De campagne van Libresse moet de volledige menstruatiereis zichtbaarder maken: van eerste menstruatie tot menopauze. Een centrale rol is weggelegd voor educatie op scholen en samenwerkingen met NGO’s. De bijbehorende campagnefilm toont hoe onvoorbereid veel vrouwen+ zich voelen. Libresse wil hiermee bijdragen aan een wereld ‘die het vrouwelijk lichaam echt begrijpt’.

Credits

Reclamebureau: AMV BBDO
Geluid: Soundtree
Media: Publicis
PR: HPB | Het PR Bureau
Social media: Dentsu Creative



Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken