Stichting Zaadbalkanker en Zespri: check je kiwi’s

Stichting Zaadbalkanker en Zespri: check je kiwi’s
  • Bureaus
  • 7 apr 2025 @ 16:09
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Stichting Zaadbalkanker en fruitmerk Zespri hebben de handen ineengeslagen voor een onconventionele bewustwordingscampagne rond zaadbalkanker. Onder het motto ‘check je kiwi’s’ willen de partijen jonge mannen (18-35 jaar) aansporen om regelmatig hun testikels te controleren.

Met behulp van humor, bungelende kiwi’s en duidelijke instructies wordt ingezet op het doorbreken van taboes en het stimuleren van open communicatie over dit kwetsbare onderwerp. Zaadbalkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder jonge Nederlandse mannen. Een vroege diagnose is cruciaal: de overlevingskans is meer dan 95% als de ziekte tijdig wordt ontdekt. Toch blijven veel mannen rondlopen met klachten, vaak uit schaamte of ongemak. ‘We zien dat maatschappelijke taboes en een gebrek aan openheid ervoor zorgen dat jonge mannen laat of zelfs helemaal niet naar de huisarts stappen’, zegt Ivo Struik, directeur van Stichting Zaadbalkanker. ‘Daarom hebben we samen met Zespri een campagne ontwikkeld die anders durft te zijn. Humor helpt om een veilige omgeving te creëren waarin mannen wél durven praten over hun gezondheid.’

De campagne draait om drie kernboodschappen: ken je eigen lichaam, onderzoek je testikels regelmatig, en onderneem snel actie bij afwijkingen. Op de campagnewebsite checkjekiwis.nl vinden bezoekers tips voor zelfonderzoek, achtergrondinformatie en kunnen ze een donatie doen. Wie doneert, ontvangt een opvallende pin met twee kiwi’s als symbool – bedoeld om het gesprek gaande te houden.

Zespri ziet de samenwerking als een logische stap. ‘Wij willen mensen helpen floreren via al het goede dat de kiwi biedt’, zegt Nele Moorthamers, Head of Marketing ENA bij Zespri. ‘Preventieve gezondheid hoort daarbij. Deze campagne sluit perfect aan bij onze missie om op een positieve manier maatschappelijke impact te maken.’

De campagne is vanaf deze week zichtbaar via sociale media, online platforms en pr-kanalen. Humor vormt daarbij het bindmiddel. ‘Want juist dát blijkt te werken als je mannen wilt overtuigen om over hun gezondheid te praten’, aldus Struik.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken