Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op Koningsdag

Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op Koningsdag
  • Food-en-retail
  • 7 apr 2025 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Koningsdag komt eraan, en dit jaar wil Hema met behulp van medium Linda en bureau Tosti Creative een opvallend maatschappelijk probleem op de kaart zetten: het gebrek aan vrouwenwc’s tijdens Koningsdag, en de gevolgen daarvan.

Zo staan vrouwen tijdens Koningsdag vaak uren in de rij voor een wc, of moeten ze zelfs wildplassen. Met de campagne Het Thuistoilet worden Nederlanders opgeroepen om hun toilet open te stellen voor (vrouwelijke) feestgangers met hoge nood.

Te weinig wc’s
Koningsdag is een dag van feest en samenzijn, maar voor veel vrouwen brengt het ook een groot ongemak met zich mee: het vinden van een wc is vaak een uitdaging. Uit onderzoek* in opdracht van Hema blijkt dat ruim 70% van de Nederlandse vrouwen vindt dat er tijdens Koningsdag te weinig toiletten zijn. Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (46%) heeft wel eens langer dan een half uur gewacht om naar het toilet te kunnen en bijna 1 op de 3 vrouwen (27%) heeft tijdens Koningsdag wel eens moeten wildplassen vanwege het gebrek aan wc’s.

Thuistoilet-pakket
Met Het Thuistoilet willen de initiatiefnemers niet alleen dit probleem onder de aandacht brengen, maar ook een concrete oplossing bieden. Nederlanders die hun toilet willen openstellen, kunnen zich aanmelden en ontvangen van Hema een gratis Thuistoilet-pakket met essentiële toiletartikelen en feestelijke decoratie om hun wc gastvrij te maken.
‘Bij Hema staan toegankelijkheid en inclusiviteit centraal,’ zegt Elaine Stap, campagnemanager bij Hema. ‘We willen een campagne neerzetten die het probleem onderstreept, én direct impact maakt. Met het Thuistoilet moedigen we Nederlanders aan om op een laagdrempelige manier bij te dragen aan een gezelligere én eerlijkere Koningsdag.’

Van idee naar actie
Het concept van Het Thuistoilet kwam tot stand met Tosti Creative, een bureau dat bekendstaat om zijn gedurfde en creatieve campagnes. ‘We stellen graag een maatschappelijk probleem aan de kaak met een positieve en luchtige campagne,’ vertelt Stefan Bothoff van Tosti Creative. ‘In Hema vonden we de perfecte partner om Het Thuistoilet mee op te zetten. Het Thuistoilet past bij het merk en Hema omarmde het idee direct. Met deze campagne hopen we ook gemeenten en andere organisaties te inspireren om het probleem structureel aan te pakken.’

Linda is als mede-initiatiefnemer betrokken bij Het Thuistoilet. Linda vindt het belangrijk om dit soort urgente en relevante thema’s bespreekbaar te maken en kan een breed publiek bereiken. Lotte Bastiaansen, Creative Director van Linda: ‘We besteden met Linda al langer aandacht aan dit onderwerp en blijven dat ook doen. Anno 2025 verwacht je toch dat er ook genoeg toiletten voor vrouwen zijn. We hopen dat dit gezamenlijke initiatief daaraan bijdraagt, en vooral dat het Thuistoilet volgend jaar niet meer nodig is.’

Deelnemen aan het Thuistoilet-netwerk
In tien grote steden waar Koningsdag wordt gevierd, kunnen mensen zich aanmelden om hun toilet open te stellen, melden de initiatiefnemers. 'Deelnemers ontvangen een gratis Thuistoilet-pakket met onder andere schoonmaakdoekjes, toiletborstel, tampons, maandverband, handzeep, luchtverfrisser en wc-rollen van The Good Roll. Aanmelden kan via de website van Hema.'
Meer informatie over de campagne is te vinden op Hema.nl/thuistoilet.
(PvWK | foto: Tosti/Hema)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken