Reclamebureaus en het Monopolie op de Waarheid

  • Bureaus
  • 15 jun 2015 @ 07:40
  • Link
  • Pieter Voogt
    Pieter Voogt

    Senior Marketing Professional
    PauwR Internetmarketing
  • ReclameInspiratie

Hans Teeuwen zei in 2007 een interview met de Meiden van Halal: 'Het valt mij op dat gelovigen vaak een neiging hebben om een monopolie op de waarheid te hebben.' Als online marketeer zou ik deze zin als volgt willen herschrijven: 'Het valt mij op dat reclamebureaus vaak een neiging hebben om een monopolie op hét idee te hebben.' En ook wat dat betreft ben ik van mijn geloof gevallen.

Ik begrijp ze natuurlijk wel, die reclamebureaus. Ze weten niet beter. Ze doen niet anders. Zij presenteren op hun mysterieuze zwarte foamborden hét idee waar vervolgens een duizenden-, tonnen- of miljoenen euro’s verslindende campagne aan wordt opgehangen. En dan wordt de campagne gelanceerd en is het reclamebureau klaar. Op hoop van zegen! Want niemand weet vooraf of hét idee genoeg gelovigen trekt.

Nu zijn online marketeers over het algemeen geen creatieven. Maar áls een online marketeer de plaats van het reclamebureau in zou moeten nemen, zou dat er heel anders uitzien.

Hij (of zij) pitcht niet één idee, maar een stuk of vier. Heeft de klant zelf ook een idee, dan wordt deze ook meegenomen in de campagne. Er wordt niet gekozen voor één idee. Nee, alle ideeën worden live getest en real-time worden de resultaten gemeten. Daarna kiest hij het winnende idee en probeert dit verder te verbeteren. Dit kunnen zelfs twee of meer ideeën zijn, want de prestaties kunnen per doelgroep verschillen. Sterker nog, dat is hoogstwaarschijnlijk altijd het geval!

Kortom, de online marketeer pretendeert nooit het monopolie op de waarheid. In plaats daarvan stelt hij zich kwetsbaar op, staat open voor input en test hij verschillende ‘waarheden’ die hij steeds verder probeert aan te scherpen. Zodat uiteindelijk alle doelgroepen hun eigen waarheid horen of zien. Niet dé waarheid, maar een waarheid. Want dé waarheid bestaat niet. Alleen bij sommige religieuzen en reclamebureaus van de oude stempel. 

Maar er zijn nu eenmaal ideeënbedenkers en zij die ervoor zorgen dat die ideeën de juiste doelgroepen bereiken. Samen kunnen zij ervoor zorgen dat het verhaal van de adverteerder wordt verteld. En dat iedereen die dat verhaal wil horen, zijn eigen versie van het verhaal te horen krijgt. Zou dat geen prachtig sprookje zijn? En zij leefden nog lang...

Pieter Voogt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken