Wat is nu eigenlijk de definitie van contentmarketing?

  • Content
  • 22 nov 2016 @ 12:18
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • Content

Contentmarketing is die vorm van (commerciële) communicatie waarbij in onderlinge samenhang via diverse kanalen met voor de doelgroep relevante en hoogwaardige content de boodschap van een merk of instelling wordt overgebracht aan de gewenste doelgroep. Hierdoor wordt een (interactieve) band met de doelgroep gerealiseerd.

Contentmarketing is een nieuwe vorm van communicatie waarbij diverse vormen worden geïntegreerd tot één effectieve benadering van de gewenste doelgroep. In het verleden werd via verschillende modaliteiten zoals interne- of externe-, klant- of marketingcommunicatie separaat gewerkt. Gezonden op het moment dat het merk of instelling dit wilde. Doelgroepen kregen daardoor versnipperde boodschappen die niet effectief werkten.

Door de veranderde en verbeterde technieken is het voor een merk of instelling mogelijk een interactieve band met de consument op te bouwen. Ieder uur van de dag. Door de consument hoogwaardige en relevante content te presenteren kan een langlopende relatie worden gelegd. Iedere vorm van communicatie vanuit een merk of instelling speelt hierbij een rol; advertising, klantcommunicatie en woordvoering. Maar ook en vooral gedrag van medewerkers van het merk (bedrijf) of instelling.

De grote verandering vergeleken met de oude opvatting van communicatie is vooral dat de ontvanger bepaalt en niet langer de zender. Het merk of instelling moet dus exact weten waar de doelgroep zich bevindt; op welk moment en op welk medium/kanaal. De gewenste interactieve relatie genereert veel data óver de doelgroep en het gedrag daarvan en wordt daarmee weer de basis voor nieuwe communicatie. Dit noemen we data driven-communicatie. Voor deze data zijn diverse tools ontwikkeld, maar de content manager bepaalt aan de hand van deze data de invulling van de content kalender. En bewaakt deze. Hierbij wordt bepaald welke boodschappen op welk moment relevant zijn.


Deze blog verscheen eerder op Platform Content.

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken