Biografie Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter van Tambr, dat merken helpt met het ontwikkelen van hun muzikale identiteit.
Niels de Jong
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'
[column] De paradox van muzikale AI (2)
De titel van het tweede artikel in het drieluik over muziek en AI luidt: ‘De grenzen van muzikale zeggingskracht’. Niels de Jong van Tambr: ‘Muzikale zeggingskracht zit niet in de noten, maar in de ontmoeting met de luisteraar.’
[column] De paradox van muzikale AI (1)
Het eerste artikel van een drieluik over muziek en AI, geschreven door Niels de Jong van Tambr: ‘De uitdaging is om de voordelen van AI te omarmen, zonder in een muzikaal keurslijf gedwongen te worden.’
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[onderzoek] Succesvol merkbouwen met audio
Ons brein is lui. Geconfronteerd met keuzes vallen we terug op onze routines. Vaste patronen die ons zo min mogelijk energie kosten en zo veel mogelijk opleveren. De meeste aankoopbeslissingen worden dan ook automatisch genomen, op basis van een paar opties die het onderbewuste brein ons voorschotelt. Hoe bekender jouw merk, hoe groter de kans dat je op deze shortlist terecht komt.
[column] De schreeuw om hulp van Van Moof
Ook als je niet in Amsterdam woont, zal het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Fietsfabrikant Van Moof is momenteel de kop van jut voor gentrificatie-bashers. De peperdure elektrische fietsen zijn een symbool geworden van de veranderende verhoudingen in de hoofdstad. En daardoor een uitstekend onderwerp voor polemiek.
[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.
[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?
Je bent marketeer en je hebt ideeën voor een audiologo. Je denkt misschien zelfs aan het ontwikkelen van een coherente muzikale identiteit, zorgvuldig opgebouwd rondom je merkwaarden.
[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
[column] Een soundlogo, maar hoe dan?
In zijn bestseller ‘Sapiens’ betoogt Noah Yuval Harari dat een merk niets meer - of minder- is dan een sociale constructie zonder wezenlijke kern. De elementen waaruit een merk bestaat zijn volgens hem namelijk willekeurig. Een merk is geen logo, omdat logo's nu eenmaal veranderen. Het is geen gebouw, want bedrijven verkassen. Een merk is zelfs niet een product, omdat merken regelmatig van richting veranderen.
[column] De ziedende ijskast van BMW
De subtiele kunst van branding is het vinden van een balans tussen onderscheidend vermogen en pasvorm. Je wil een eigen stem laten horen en de aandacht trekken met jouw unieke merkpropositie, maar tegelijkertijd wil je je ook aansluiten bij de productcategorie. En die balans ligt voor elk merk anders.
[column] De noten van Lidl
Bij het ontwikkelen van een huisstijl proberen merken zo nauw mogelijk aan te sluiten bij hun merkwaarden. Daardoor kan er eindeloos geschaafd worden aan zaken als kleur, vorm of tone of voice. Bij reclamemuziek ligt dat anders. Dan wordt er veelal teruggegrepen op bestaand (hit)repertoire. En dat is gek. Want je leent je nieuwe logo toch ook niet van de concurrent?
[column] Zeg me wie je stemt en ik vertel wat je luistert; een advies voor Herman Tjeenk Willink
Artificial Intelligence speelt een steeds grotere rol in sonic branding. Niet als definitief oordeel, maar richtinggevend op verschillende momenten in het ontwikkelen van een muzikale identiteit.
[column] De drie grootste clichés in reclamemuziek
Een nieuwe lente, een nieuw geluid. En dat heeft ook gevolgen voor ons muzikale humeur. Marketeers nemen afscheid van ingetogen pianoklanken en maken weer tijd voor vrolijk stemmende deuntjes. Daarbij liggen clichés op de loer, maar die hebben ook hun functie. Want als iedereen uniek klinkt, hoe val je dan nog op?
[column] De klank van verkiezingen
Een politieke partij is een product. Een merk met een logo, slogans, kleuren en een lettertype. En vooruit, met een purpose. Wat geldt voor merken geldt dus ook voor politiek partijen: een succesvolle campagne draait om zichtbaar zijn, herkenbaar blijven en het uitdragen van een consistent verhaal. En net als in de echte wereld wint ook hier het auditieve domein aan belang.
[column] De spagaat van T-Mobile
T-Mobile is een merk van uitersten. Een premium speler die als eerste kwam aanzetten met de iPhone, al jaren beschikt over het best geteste netwerk en niet voorop loopt in de race naar de prijsbodem. Een prima boomer-propositie dus.
[column] Hoe klinkt een rollade?
De kerstcommercials van de Nederlandse supermarkten: het is een genre aan het worden. Gezellige families en dikke vlokken sneeuw afgewisseld met aanbiedingen voor rollades en borrelplanken. Ook in muzikaal opzicht valt er - naast de onvermijdelijke clichés - genoeg te genieten.
[column] De Eurodance van Intel
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Intel.
[column] De hippe jas van Karwei
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Karwei.
[column] De flower power van Coca-Cola
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Coca-Cola.
[column] De akoestische bloemenprint van Coolblue
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Coolblue.
[column] De muzikale lift van Heineken's sonic branding
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Heineken.
[column] Sonic branding in coronacrisis: ASR doet het
Inderdaad. De zoveelste mening over marketing in tijden van crisis. Juist nu. Want hoe speel je in op de anderhalve-metersamenleving zonder je geloofwaardigheid op het spel te zetten?
- AlgemeenNieuws Gluren door het sleutelgat naar...Nieuws “Do Tell" winnaar PIM...Nieuws 7 vragen aan Jojanneke Meewis van...Nieuws ACM start waarschuwingscampagne...Weblog [column] Cringe of cool?Nieuws DOSSIER DATABASED MARKETING...
- B2BNieuws [onderzoek] “Merken moeten inspelen...Nieuws De marketingtransfers van week 46,...Nieuws Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook...Nieuws Dave van den Berg van VI: ‘Met een...Nieuws De marketingtransfers van week 45,...Nieuws GLS breidt netwerk Parcel Points uit...
- BureausNieuws Women Inc. lanceert vervolgcampagne...Nieuws Gamma komt met Eerste Hulp Bij...Nieuws Bewustwordingscampagne moet begrip...Nieuws Better Places lanceert online...Nieuws Boeien en binden met WorkstuffNieuws Pearle focust op jongeren in nieuwe...
- ContentmarketingNieuws Niet in mijn stad actie tegen haat...Nieuws Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne...Nieuws Qualifio marketingkalender 2025:...Nieuws 'Brabant herinnert' staat stil bij...Nieuws Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt...Weblog [column] Er zijn geen kleine klusjes
- DesignNieuws PostNL lanceert decemberzegels met...Nieuws G-Star en Museum Rembrandthuis...Weblog [column] DDW: 'Met de keuzes die...Nieuws Suite702 creëert kunstige campagne...Nieuws BNO lanceert mission statement AINieuws Nathalie van Sasse van Ysselt is...
- Food en RetailNieuws Samenwerking De Koffiejongens en...Nieuws Kerst 2024: Smyths X Accenture SongNieuws Jumbo brengt innovatie in heropende...Weblog [column] Jumbo's zoekt duidelijk de...Weblog [column] De merken-uitverkoop is...Nieuws HQ voormalige ijsdivisie Unilever...
- MediaNieuws Advertentieverkoop FilmBox vanaf...Nieuws Minister wil verlenging concessie...Nieuws Nieuwe merkcampagne Trouw liveNieuws Voetbal International wint gouden...Nieuws Nieuws Ton Rozestraten: 'Relevantie...
- Online MarketingNieuws Kees van der Spek killt de smaak van...Nieuws Stiva ontwerpt alcoholtest voor...Nieuws HomeExchange lanceert "Be My Guest":...Nieuws Red Bull zet in op gaming met...Nieuws Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards...Nieuws Senior Intelligence benadrukt waarde...
- SponsoringNieuws Haleon nieuwe projectpartner...Nieuws Nationaal Jenevermuseum Schiedam...Nieuws Hema steunt War Child met “limited...Nieuws Trust nieuwe official partner KPN...Nieuws Team Gullit verlengt samenwerking...Nieuws Hisense officiële partner FIFA Club...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024