Designpanel: BBQ-saus van Remia
- Design
- 19 mei 2014 @ 08:36
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - DesignpanelPackaging design
- 19 mei 2014 @ 08:36
- Redactie Design
Het Dolderse familiebedrijf Remia gespecialiseerd in sauzen en vetten is gedreven om marktleider te worden in een categorie gedomineerd door multinationals. DreamCatch (voorheen Aestron) gaf de barbecuesaus vorm. Een innovatief merkconcept, stoere mannen BBQ-sauzen. Elke vezel van het concept moet bijdragen aan de merkbeleving. Niet voor watjes!
Stijn Braun, Design director Mountain
Een compliment voor het lef, maar een pak slaag voor merkherkenning. Het lijkt alsof Remia zelf nog wat moet wennen aan deze stap en zich het liefst nog verschuilt. Hoeft niet. Ze mogen best trots zijn op dit design. Want ondanks de onhandige branding heeft het stoere sausje op het schap een sterke opvallendheid en persoonlijkheid. Het appelleert aan een mannelijk BBQ-gevoel en triggert om uit het schap te trekken. En het is lekker. Al kennen we dit soort type design uit de States, voor in de lage landen is het op de juiste manier gedaan.
Rapportcijfer: 7
Steven de Cleen, strategy director PROUDdesign
Een mooie toevoeging aan het sauzenschap: saus voor mannen. Het design sluit daar ook goed bij aan. Alle Jack Daniels registers zijn open getrokken, inclusief de fles. En dat is knap, want daarmee wordt het een compleet design. Het necklabel die de dop sealed is mooi gedaan. Functioneel en stoer tegelijk. De grafische stijl is wel een beetje voorspelbaar en de copy zelfs corny. Als je zo vaak ‘real’ zegt geloof je ‘Wild Bill’ bijna niet meer. Jammer dat Remia zo weggemoffeld is, het is nu minder merkeigen en dat laat de weg open copycats, met name PL. Maar overall, een leuke, stoere fles waarmee het BBQ seizoen 2014 kan beginnen.
Rapportcijfer: 8
Edwin Visser, directeur designbureau SOGOOD.
Remia blinkt niet uit in verpakkingsdesign. Het ziet er vaak generiek en goedkoop uit en dat komt vooral door het logo. Heel verrassend hoe nu deze nieuwe lijn is neergezet. Het logo zit als embossing op de fles en het staat subtiel op het etiket. Zo kan het zonder in de weg te staan als endorsement fungeren van een compleet nieuwe lijn. Inderdaad mannelijk, stoer en met een knipoog naar Amerikaanse whiskey’s. De naamgeving van de individuele smaken draagt daaraan bij. Hopelijk is het een commercieel succes en gaan we nu met andere ogen naar Remia kijken!
Rapportcijfer: 8
Designers versus marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept? Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 10.
Bas Nadorp (Cinekid): 9, Marc van Eck (Business Openers): 7,5, Harmen-Ido van Vliet (ClientCompany): 8
Toegift Bas Nadorp,Hoofd Marketing & Communicatie bij Cinekid, schreef een waar epistel over de bbq-sauzen van Remia. We willen u dit niet onthouden.
'Eindelijk tijd om in dit panel plaats te nemen, gaat het over bbq-saus. ‘Lekker sexy…’ , verzuchtte ik al tegen de redactie. En het bbq-seizoen is nog niet eens begonnen. Met lichte tegenzin klikte ik door naar DreamCatch Create, de ontwerpers van een nieuwe serie Remia-etiketten. En wat schetste mijn verbazing: die flesjes kende ik! Het ontwerp was al een paar keer in mijn sociale tijdlijnen voorbij gekomen; gepost door stoere kerels die als eerste in maart al stonden te bbq-en met een sjaal om de nek en weer een ander die grappend de link legde naar zijn favoriete casino-spel: Black Jack. “En daarom mag hij ook op deze tafel blijven staan..” En dat is dan meteen de eerste +1. Als je als sauzen-merk - die anno 2014 niet bekend staan als de meest gezonde producten die je op je bbq-tafel zet - het toch nog voor mekaar krijgt dat social mediators foto’s van je flesjes posten, dan heb je als ontwerpbureau iets heel goeds gedaan.
De flesjes komen in een Western-stijl in een formaat heupflacon die doen vermoeden dat er iets anders in zit dan saus. Knoflook-saus? Nee bedankt! Maar als je met Wild Bill op de proppen komt, ruikt iedereen aan het einde van de avond uit zijn giecheltje.
DreamCatch maakt Remia Amerikaans, stoer, zelfstandig en sterk. En niet alleen Remia, maar ook de afnemers met de fles identificeren zichzelf op die manier. Net als de makers zelf trouwens: stoer dat je niet de ‘ familie’ centraal stelt aan de bbq, maar eigenlijk alleen de man die over het vlees gaat. Terwijl hij niet (altijd) degene is die zaterdagochtend de boodschappen haalt.
De flesjes vermoeden echter het tegendeel: deze zijn door de man des huizes samen met 2 kg spareribs en een krat pils op zaterdag (namiddag) gehaald en daarmee gaan we het gewoon doen dit weekend. Hopatee! Billy the Kid in de achtertuin van Almere. YOLO.
En ik ga daar eerlijkheidshalve helemaal in mee. Je krijgt toch spontaan zin bij het zien van deze flesjes om ze allemaal op je bord uit te knijpen en je verse stukkie vlees, vis of groente erin te dompelen. Hopelijk zonder dat ranzige flubbergeluid wat de vrienden van de plastic ketchup-fles nog wel doen en zonder die aangekoekte resten aan dop en hals na een paar keer gebruik. Wellicht heeft Remia met dit nieuwe ontwerp ook een nieuw handig afsluitsysteem waardoor het gebruik van deze nieuwe bbq-lijn echt een feestje wordt!? Mocht u een test doosje kwijt kunnen, op mijn Amsterdamse balkontafel staan ze nog niet, maar zijn ze van harte welkom.
Bas Nadorp (1974) is Hoofd Marketing & Communicatie bij Cinekid: het mediaplatform en -festival voor de jeugd in Nederland. Bas heeft 15 jaar ervaring in de marketing & communicatiebranche, runde een eigen marketingbureau en initieerde diverse eigen projecten en evenementen. Bas woont samen met massage-therapeute Marin en hun 3 kinderen in Noord en ontspant op zee hangend aan een kite en is dol op bbq-en.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Geen reclame, maar kunst op... 28-01-2025
- Soundlogo top-30: 'Dat is het... 07-01-2025
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day